"Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni” – Program profilaktyczno-wychowawczy stworzony przez Radę Pedagogiczną MP nr 34
"Akademia Zdrowego Przedszkolaka" - Ogólnopolski program dotyczący odżywiania realizowany przez wszystkie grupy wiekowe
"Akademia Aquafresh" - Ogólnopolski program edukacji zdrowotnej dla przedszkolaków realizowany przez wszystkie grupy wiekowe
"Czyste powietrze wokół nas" - Program edukacji antytytoniowej realizowany w grupie dzieci 6-letnich organizowany przezPowiatową Inspekcję Sanitarno Epidemiologiczną w Płocku realizowany przez wszystkie grupy wiekowe
"Cukierki" - Program profilaktyczny , któryego głównym zadaniem jest przybliżenie podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych oraz uczenie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi, które mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu.
Głównym celem programu jest:
wspieranie dziecka w kształtowaniu własnego pozytywnego obrazu siebie w
kontakcie z otoczeniem społecznym, a w szczególności: rozwijanie poczucia bezpieczeństwa, budowanie poczucia wartości, nawiązywanie pozytywnych relacji z innymi rówieśnikami i dorosłymi, stymulowanie inwencji własnej i ekspresji w różnych dziedzinach aktywności, docenianie dziecka, jako osoby oraz efektów jego działań, a wszystko to po to, aby zapewnić młodemu człowiekowi odkrycie i najwłaściwsze wykorzystanie wrodzonych zdolności.
Cele programu będą realizowane podczas pobytu dziecka w przedszkolu, które powinno być miejscem edukacji, w którym odbywa się wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w wielu wymiarach: psychicznym, fizycznym, duchowym, zgodnie z potencjałem dziecka i jego możliwościami rozwojowymi w relacja ze środowiskiem społecznym, aby w przyszłości było gotowe do podjęcia obowiązków szkolnych.
Zakres treściowy w pracy z dziećmi obejmuje różnorodne działania podejmowane zarówno podczas zajęć
programowych, jak również różnego rodzaju zabaw w różnych częściach dnia oraz celowo organizowanych sytuacjach edukacyjnych umożliwiających nabywanie doświadczeń i umiejętności. Będzie to realizowane poprzez kontakt z literaturą o patronie przedszkola –Kubusiu Puchatku, gdzie hasła zaczerpnięte z książki „Lekcje ze Stumilowego Lasu” będą stanowiły
wytyczne do pracy z dziećmi w ciągu
całego roku z podziałem na poszczególnie poziomy umiejętności.
Celem edukacyjnym programu jest:
wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka zgodnie z jego
potencjalnymi możliwościami oraz rozwijanie aktywności ruchowej, sprawności i przyzwyczajeń ruchowych.
Cele szczegółowe to:
- Poznanie dziecka, jego rodzaju wady, stanu zdrowia (rozmowy z rodzicami, zaświadczenia lekarskie),
- Zapewnienie dziecku możliwości korygowania poszczególnych wad postawy –rozciąganie grup części mięśni przykurczowych i wzmocnienie osłabionych (plecy okrągłe, skolioza, płaskostopie,
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- Prowadzenie ćwiczeń i zabaw ogólnorozwojowych oraz ćwiczeń oddechowych,
- Stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń.
W ramach podjętych działań przewiduje się, że u dzieci nastąpi:
- Zmniejszenie dystonii mięśniowej;
- Opanowanie nawyku prawidłowej postawy ciała;
- Wzmocnienie siły i wytrzymałości fizycznej.
Celem programu jest:
skorygowanie istniejących zaburzeń w postawie ciała dziecka i doprowadzenie jej, o ile to możliwe jest, do stanu prawidłowego. Harmonijny rozwój organizmu dziecka poprzez uświadomienie potrzeby i sensu dbania o własne ciało, prawidłową postawę, zdrowie, sprawność i higienę. Wdrożenie do samo egzekwowania nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego. Niedopuszczenie do powstania wad postawy, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu. Uświadomienie dziecku i rodzicom istniejącej wady i wynikających z tego zagrożeń.
Cele szczegółowe to:
- Dzieci prawidłowo oddychają podczas wykonywania ćwiczeń ruchowych.
- Dzieci posiadają odruch prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach, równomiernie obciążają stopy.
- Dzieci wykazują podniesienie ogólnej sprawności, wydolności organizmu poprzez ćwiczenia kształtujące, oddechowe, wytrzymałościowe oraz zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych.
- Dzieci posiadają wiedze i umiejętności dotyczące ich zdrowia.
- Dzieci wykazują zwiększony zakres ruchów w stawach, wzmacnianie, wydłużanie czy skracanie odpowiednich grup mięśniowych, posturalnych.
- Dzieci prawidłowo wykonują ćwiczenia specjalne –elongacyjne, antygrawitacyjne.
- Dzieci maja wykształcony nawyk samokontroli podczas wykonywania ćwiczeń i utrzymania prawidłowej postawy.
- Dzieci przestrzegają zasad bezpieczeństwa podczas gier, zabaw, i ćwiczeń korekcyjnych.
- Dzieci są odporne na niepowodzenia.
- Dzieci dostrzegają konieczność wizyt kontrolnych u lekarza.
Celem programu jest:
wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym oraz uwrażliwienie i współpraca rodziców na ten problem. Nie z każdego bowiem deficytu „da się wyrosnąć”.
Cele szczegółowe to:
- Usprawnienie narządów artykulacyjnych,
- Poszerzenie słownika czynnego i biernego dziecka
- Stymulowanie rozwoju mowy, która się nie wykształciła,
- Wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie, wspomaganie i korygowanie ich prawidłowego rozwoju, w tym rozwoju mowy,
- Współpraca ze środowiskiem rodzinnym celem ujednolicenia oddziaływań wspomagających prawidłowy rozwój
Celem programu jest:
śpiewanie piosenek z dziecięcego repertuaru oraz łatwych piosenek ludowych; uczestniczenie w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu; dostrzeganie zmian dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyrażanie je, pląsając lub tańcząc; a także tworzenie muzyki, korzystając z instrumentów perkusyjnych.
Cele szczegółowe to:
- Pozwalanie dziecku na częste kontakty z muzyką;
- Zapewnienie różnorodności form przebywania z muzyką, sprzyjających odczuwaniu radości i satysfakcji z podjętych działań i osiągniętych sukcesów;
- Aktywny udział w koncertach muzycznych organizowanych w przedszkolu, kulturalny odbiór muzyki;
- Pogłębianie i wzbogacanie wiedzy o muzyce;
- Wypracowywanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych;
- Ożywianie szacunku dla muzyki klasycznej;
- Nauka śpiewania piosenek;
- Zwiększenie uwagi na poprawną wymowę w śpiewie dziecka;
- Rozwijanie poczucia rytmu;
- Kształtowanie wyobraźni muzycznej;
- Zapoznanie z nazwą, budową i sposobem gry na instrumentach Orffa;
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych ze śpiewem;
- Interpretacje ruchowe, taneczne, pląsy, nauka kroków tańców regionalnych, narodowych i innych układów ruchowych.
Celem programu jest:
podjęcie stymulacji twórczego rozwoju dziecka,
wykorzystanie jego intensywnego rozwoju wyobraźni, fantazji, okresu pytań i poszukiwań własnych rozwiązań. Wykorzystanie ich spontanicznej ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej oraz ujawnienia się pierwszych oznak uzdolnień. Realizacja tego programu dała dzieciom szansę
poznania i wyrażania siebie, okazję do twórczego działania i rozwijania swoich możliwości.
Cele szczegółowe to:
- Stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej, dotykowe
- Rozwijanie spostrzegawczości
- Kształtowanie umiejętności świadomej obserwacji rzeczy, zjawisk i ludzi
- Stymulowanie umiejętności odkrywania, formułowania i rozumienia problemów
- Rozwijanie koncentracji uwagi
- Stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych: płynności, giętkości i oryginalności myślenia
- Poszerzanie wiedzy o rzeczach, zjawiskach i ludziach
- Umożliwienie otwarcia językowego
Uzyskanie Certyfikatu „Przedszkole Wspierające Uzdolnienia Dzieci” – wrzesień 2012
Celem programu jest:
przybliżenie dzieciom metodyki harcerstwa;
- Harmonijny rozwój dziecka: duchowy, intelektualny, fizyczny.
- Pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej, w rozróżnieniu dobrych i złych czynów.
- Przybliżenie pojęcia POLSKA, wyzwolenie pierwszych uczuć patriotycznych
- Rozwój prawidłowych postaw względem rodziców ( pomoc w domu, obowiązki, opiekuńczość).
- Kształtowanie postawy użyteczności i chętnej pomocy w oparciu o odkrywane przez zucha potrzeby innych ludzi.
- Umiejętne współżycie z rówieśnikami -koleżeńskość.
- Kształtowanie zaradności i samodzielności.
- Wyzwolenie inicjatywy twórczej.
- Umożliwienie aktywnego działania.
- Wprowadzenie w tajniki przyrody.
Na każdym spotkaniu przewijają się takie elementy jak: obrzędowe rozpoczęcie zbiórki, zakończenie, śpiew piosenek, gawęda, majsterka (efekty pracy były umieszczane na sali), zabawy, gry i ćwiczenia. Zuchy mają także do wykonania tzw. zadania międzyzbiórkowe.
Celem programu jest:
stymulacja rozwoju mowy dzieci, usprawnianie komunikacji językowej.
Cele szczegółowe to:
- Działania profilaktyczne, wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym;
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy;
- Diagnoza logopedyczna w celu ustalenia stanu mowy przedszkolaków;
- Usuwanie wad wymowy;
- Poszerzanie słownika biernego i czynnego dzieci;
- Wypracowywanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej;
- Usprawnianie analizatora słuchowego;
- Szerzenie wśród rodziców i nauczycieli wiedzy na temat konieczności podejmowania działań wspierających kształtowanie prawidłowej mowy u najmłodszych;
- Współpraca z nauczycielami wychowania przedszkolnego i rodzicami.
Celem programu jest:
rozwijanie indywidualnych cech osobowości; formowanie prawidłowego charakteru i zdobywanie wiedzy i umiejętności szkolnych.
Cele szczegółowe to:
- Rozwój samodzielności oraz wiary we własne siły;
- Kształtowanie szacunku do porządku oraz pracy;
- Wypracowanie zamiłowania do ciszy;
- Kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej i zbiorowej w atmosferze ciszy;
- Wypracowanie opartej na samokontroli postawy posłuszeństwa;
- Uniezależnienie od nagród; Kształtowanie wzajemnej pomocy;
- Kształtowanie szacunku dla pracy innych osób;
- Rozwój indywidualnych zdolności oraz umiejętności współpracy;
- Osiąganie spontanicznej samodyscypliny, która wynika z dziecięcego posłuszeństwa oraz umiłowania do otoczenia