Bogna Karpińska
kontakt
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny pracy:
ul. Harcerska 2
Poniedziałek: 7.30 - 14.25
Wtorek: 8.00 - 12:50
Środa: 9.00 - 14.00
Czwartek: 8.00 - 11.30
ul. Pocztowa 13
Czwartek: 12.00 - 12.40
Piątek: 9.00 - 11.20
W procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka ważną rolę pełnią ćwiczenia motoryki narządów
artykulacyjnych, ćwiczenia oddechowe oraz słuchowe. Poniższe ćwiczenia warto wykonywać w
atmosferze zabawy.
Ćwiczenia motoryki artykulacyjnej
- parskanie- naśladowanie odgłosu zmęczonego konika, lub warkotu samochodu,
- wysyłania buziaków- głośne cmokanie ściągniętymi w dzióbek wargami,
- nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza do drugiego (tak jakbyśmy płukali buzię wodą),
- zabawa w kotka- oblizywanie warg, mlaskanie, naśladowanie ruchu picia mleka z miseczki,
- liczenie gwiazdek na niebie- dotykanie czubkiem języka różnych punktów na podniebieniu,
- pada deszcz- unoszenie języka za górne zęby i opuszczanie go za dolne zęby - usta otwarte, broda nieruchoma,
- dentysta- sprawdzanie językiem, czy w ząbkach nie ma dziur,
- wahadełko- kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów,
Ćwiczenia oddechowe
- dmuchanie baniek mydlanych,
- zdmuchiwanie świeczek,
- robienie bąbelków w wodzie lub w mleku (używając do tego słomki),
- rysowanie przy użyciu dmuchanych mazaków lub malowanie bez używania pędzla,
- zabawy z piórkiem
- https://www.youtube.com/watch?v=nFjSJuLO3Mg
Pamiętajcie: wdech nosem!
Ćwiczenia słuchowe:
1. Wspólne układanie i nauka rymowanek
Uzupełnianie słów w znanych rymowankach, np. „lata osa koło ….”. Można również wesołe układać
rymowanki o członkach rodziny, a następnie uczyć się ich wraz z dzieckiem na pamięć.
Ćwiczenie pamięci słuchowej
Rodzic prezentuje dziecku ciąg cyfr, wyrazów (np. owoców), zadaniem dziecka jest zapamiętać te
elementy i odtworzyć w kolejności podanej przez rodzica (na początek trzy, cztery elementy,
stopniowo coraz więcej).
3.Odtwarzanie struktur dźwiękowych
Wystukiwanie rytmu (wcześniej zaprezentowanego przez rodzica, np. dwa uderzenia o stół - jedno tupnięcie. Prezentowany rytm powinien być dostosowany do możliwości dziecka – zaczynamy od prostych, stopniowo zwiększając stopień trudności).
Strona internetowa z grami logopedycznymi:
https://wordwall.net/pl/community?localeId=1045&query=logopedia