CZERWIEC
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
- ,,Dzieci świata."
- ,,Szkoła nas woła."
„W szkolnej ławce”
H. Łochocka
Gdy nikt nie spóźnia się do szkoły,
gdy raźnie z teczką każdy spieszy,
gdy każdy grzeczny jest, wesoły
wtedy nasza pani się cieszy.
Gdy widzi czysty ,ładny zeszyt,
gdy ktoś na piątkę odpowiada
wtedy się nasza pani cieszy
i uśmiechnięta jest, i rada.
Gdy przyjaźń, zgoda zapanuje
wśród hałaśliwej szkolnej rzeszy,
gdy nie ma kłótni, dąsów, bójek
wtedy się nasza pani cieszy.
A gdy się cieszy, no to właśnie
tak jakby słońce zaświeciło.
wszyscy w zgodzie,
aby uśmiechy ciągle nowe
na twarzy pani
widzieć co dzień.
„Dzieci świata”
Śpiewające Brzdące
Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
I.Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1,2,4,5,6,7,8,9.
II.Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1,2,4,5,6,7,8,9.
III.Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1,2,4,5,6,7,8.
IV.Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,11,12,14,15,16,17,19,20.
Zadania przedszkola
1,2,3,5,7,8,9,11,12,15.
Kompetencje kluczowe
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania.
2. Kompetencje językowe.
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
4. Kompetencje cyfrowe.
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
6. Kompetencje obywatelskie.
7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa”
Formy zachowania
Poziom I
- Uczenie się sposobów wyrażania miłości do rodziców, np. czułe pożegnania, powitania.
- Rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych w rodzinie.
- Rozumienie zachowań członków rodziny. Docenianie znaczenia rodziny. Okazywanie serdeczności członkom rodziny. Dzielenie się z rodzicami przeżyciami z przedszkola.
Poziom II
- Docenianie troski rodziców w codziennych sytuacjach.
- Okazywanie szacunku, respektowanie potrzeb i praw innych członków rodziny, np. prawa do spokoju, odpoczynku.
Czas wolny
Poziom I
- Spędzanie czasu z rodziną.
- Współorganizowanie czasu spędzanego z rodzeństwem, np. proponowanie zabaw.
Obowiązki
Poziom I
- Włączanie się w prace domowe z inspiracji rodziców.
- Podejmowanie obowiązków w domu rodzinnym.
Poziom II
- Pomaganie rodzicom w pracach domowych.
- Opiekowanie się młodszym rodzeństwem.
„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”
Literatura
Poziom I
- Przeglądanie książek i domyślanie się tematyki na podstawie okładki i ilustracji.
- Samodzielne oglądanie książek obrazkowych.
- Wyszukiwanie na obrazkach przedmiotów, postaci. Nazywanie ich i określanie wykonywanych przez nie czynności.
- Odkładanie książek na półkę w kąciku książek.
- Korzystanie z książek po umyciu rąk.
Poziom II
- Rozpoznawanie wydarzeń przedstawionych na ilustracjach w książkach dla dzieci.
- Poznawanie różnych gatunków utworów literackich.
- Wypowiadanie się na temat treści czasopism dla dzieci i książek.
- Rozbudzenie zainteresowań dzieci literaturą i poezją dla dzieci.
- Uczenie się zasad prawidłowego korzystania z książek.
Poziom III
- Wdrażanie do poszanowania książek. Posługiwanie się zakładką przy oglądaniu.
- Reperowanie książek zniszczonych.
- Organizowanie kącika książki.
- Ilustrowanie fragmentów książek.
- Wymyślanie własnych opowiadań i treści np. komiksów.
- Tworzenie i ilustrowanie własnych książeczek.
- Poznawanie historii powstawania książki.
- Poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki (autor, pisarz, poeta, redaktor, introligator, drukarz, ilustrator, księgarz).
- Poznawanie miejsc związanych z książką (biblioteka, czytelnia, księgarnia, antykwariat).