GRUDZIEŃ
Tematyka kompleksowa
1. „Każdy może zostać Świętym Mikołajem!”
2. „Zbliżają się Święta, niech zabrzmi kolęda!”
PIOSENKA
„Mikołaj jest razem z nami”
sł. i muz. Klaudia Ligorowska
Szukam cię na dachu,
szukam cię w kominie,
szukam w lisiej norze,
szukam też w pianinie.
A Święty Mikołaj
przybył tu saniami,
zjawił się znienacka
jest już razem z nami!
Dlatego…
skacz, skacz, skacz dla niego,
kręć się, kręć kolego,
ręce w górę, ręce w dół,
śpiewa nasz dziecięcy chór!
WIERSZ
Wieczór wigilijny
L.Krzemieniecka
To właśnie tego wieczoru,
gdy mróz lśni, jak gwiazda na dworze,
przy stołach są miejsca dla obcych,
bo nikt być samotny nie może.
To właśnie tego wieczoru,
gdy wiatr zimny śniegiem dmucha,
w serca złamane i smutne
po cichu wstępuje otucha.
To właśnie tego wieczoru
zło ze wstydu umiera,
widząc, jak silna i piękna
jest Miłość, gdy pięści rozwiera.
To właśnie tego wieczoru,
od bardzo wielu wieków,
pod dachem tkliwej kolędy
Bóg rodzi się w człowieku.
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
I.:1,2,5,7,8
II.: 1,2,4,6,7,8,9
III.:2,4,5,6,8,9
IV.: 2,4,5,7,8,12,13,15,16,19,20
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Z: 1,2,3,7,9,11,12
Kompetencje kluczowe: 1,2,3,4,5,8
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Kultura stołu
Poziom III
* Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.
* Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
* Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Niebezpieczne urządzenia elektryczne
Poziom II
* Przestrzeganie zakazu manipulowania urządzeniami elektrycznymi zasilanymi z sieci.
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
EMOCJE I UCZUCIA
Akceptowane i nieakceptowane społecznie
Poziom II
* Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć i emocji (zdziwienie, gniew, miłość).
* Ćwiczenia w radzeniu sobie z uczuciami i emocjami w sposób kontrolowany.
* Wyrażanie swoich pragnień, woli (np. ja chcę, marzę, żądam, rozkazuję), próśb, poleceń w sytuacjach zabawowych i dnia codziennego.
„Kiedy ktoś coś opowiada, to przerywać nie wypada.”
Formy grzecznościowe.
Poziom III
* Utrwalenie umiejętności używania zwrotów grzecznościowych w czasie spotkań okolicznościowych.
* Utrwalenie nawyku używania form grzecznościowych na co dzień.
„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”
Literatura
Poziom II
* Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych form literackich opowiadanych i czytanych. Dłuższe skupianie uwagi na słowie mówionym.
* Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz w podejmowaniu próby ich oceny i uzasadniania stanowiska.
* Rozpoznawanie wydarzeń przedstawionych na ilustracjach w książkach dla dzieci.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem. Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom II
* Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
* Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
* Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.
Tradycje i zwyczaje regionalne
Poziom III
* Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
Przygotowanie do nauki pisania:
- uwzględnienie dowolnych motywów dekoracyjnych w pracach plastycznych,
- kontynuowanie ćwiczeń typu: połącz te kropki z zastosowaniem cyfr,
- odtwarzanie znaku graficznego, odpowiednio dobranego do rytmu śpiewanych piosenek,
- rysowanie według szablonu, wycinanie, składanie papieru,
- lepienie z plasteliny kształtu poznanych liter,
- doskonalenie orientacji przestrzennej,
- próby pisania liter i cyfr podjęte z inicjatywy dzieci.
Przygotowanie do nauki czytania:
- kształtowanie umiejętności dokonywania analizy, syntezy słuchowo – wzrokowej, ćwiczenia słuchu fonematycznego,
- wzbogacanie słownika dzieci w oparciu o literaturę,
- poprawne wymawianie wszystkich głosek i grup spółgłoskowych,
- doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia
- odczytywanie wyrazów, sylab, zdań
- układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej, literowej,
- uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazie,
- zapoznanie ze znaczeniem wielkiej litery na początku i kropki na końcu zdania,
- zapoznanie ze znakiem zapytania, zwrócenie uwagi na odpowiednie akcentowanie go w tekście,
- zabawy z literą: U, u, B, b, S, s na podstawie wyrazów: ule, buda, sroka