Tematyka - 6-latki - Grupa złota - Filia - Przedszkole nr 34 w Płocku

Kwiecień 

Tematyka kompleksowa:

1. „Tradycje wielkanocne w Polsce i na świecie”

2. „Poznajemy nasze ciało” 

 

Wiersz

Wielkanocny stół
E. Skarżyńska 

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie -
mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.

Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

 

PIOSENKA

„Moje ciało”

Śpiewające Brzdące

 

Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam,

Swoje ciało dobrze znam.

Tra-la-la, tra-la-la,

Pokazujcie tak jak ja.

 

1. Tu mam czoło, a tu nosek,

Tu na głowie rośnie włosek.

Ram-tam-tam-tam-tam.

Tu są uszka, tu jest szyja,

Tu serduszko rytm wybija.

Ram-tam-tam-tam-tam.

 

Ref. Ram-tam-tam…

 

2. Tu mam rączki, jedna, druga,

Oczko lewe, prawe mruga.

Ram-tam-tam-tam-tam.

Tu jest brzuszek, plecy, nogi,

Tu ramionka, głowa, stopy.

Ram-tam-tam-tam-tam.

 

 

Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego

I.: 1,2,4,5,7,8,9

II.: 4,7,8,11

III. 3,4,5,8,9

IV. 2,4,5,6,7,8,10,11,12,14,15,16,18,20

Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

Z: 1,2,3,5,7,9,11,12

Kompetencje kluczowe: 1,2,3,4,5,8

 

 

Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego

 „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”

 

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom II

  • Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
  • Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
  • Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.

 

„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”

 

DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO

 

ODŻYWIANIE

Poziom I

  • Przyzwyczajanie się do sprawnego i kulturalnego jedzenia.
  • Posługiwanie się łyżką, kubkiem, łyżeczką, widelcem, talerzem płytkim i głębokim.
  • Korzystanie z serwetek (wycieranie ust).
  • Gryzienie i żucie pokarmów, zwłaszcza twardych.
  • Pomoc dziecku (nie zmuszanie) w przezwyciężaniu uprzedzeń do niektórych potraw.

Poziom II

  • Nabywanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, między innymi twardych i surowych, np. ciemnego pieczywa, warzyw, owoców.
  • Samodzielny wybór produktów na kanapkę.
  • Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia.
  • Prawidłowe posługiwanie się widelcem.
  • Próby posługiwania się nożem.

Poziom III

  • Samodzielne przygotowywanie niewielkich posiłków.
  • Samodzielne nakładanie potraw na talerz, nalewanie zupy z wazy, nalewanie kompotu lub wody z dzbanka lub dystrybutora, komponowanie kanapek, wybór surówek do obiadu i dobieranie wielkości porcji do potrzeb (czegoś mniej, czegoś więcej).
  • Poprawne korzystanie z łyżki, łyżeczki, widelca, noża, łyżki wazowej.
  • Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
  • Rozumienie potrzeby zachowania umiaru w jedzeniu, nie tylko słodyczy.
  • Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
  • Unikanie picia wody z niepewnego źródła.

„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”

HIGIENA I NAWYKI HIGIENICZNE

Słuchu

Poziom II

  • Dostrzeganie w otoczeniu zjawisk akustycznych, będących przyczyną zmęczenia i zdenerwowania (krzyk dzieci, głoś na muzyka, pracujące maszyny, hałas z ulicy).
  • Chronienie uszu przed wiatrem i mrozem.

Poziom III

  • Rozumienie konieczności mówienia umiarkowanym głosem, korzystania z cichych zabawek, środków audiowizualnych ustawionych na umiarkowaną głośność.
  • Rozumienie zakazu krzyczenia koledze do ucha.
  • Troska o higienę słuchu.

Wzroku

Poziom I

  • Oglądanie książek, rysowanie itp. w miejscach dobrze oświetlonych.

Poziom III

  • Niewyśmiewanie się z dzieci noszących okulary.
  • Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy w okularach.

Jamy ustnej

Poziom I

  • Poznawanie podstawowych zabiegów higienicznych (płukanie ust, mycie zębów).

Poziom II

  • Prawidłowe mycie zębów.

Rąk i innych części ciała

Poziom I

  • Mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.
  • Prawidłowe wycieranie nosa.
  • Posługiwanie się grzebieniem.

Poziom II

  • Mycie rąk po każdym skorzystaniu z toalety.
  • Chronienie miejsc skaleczonych przed zabrudzeniem.

Poziom III

  • Samodzielne mycie twarzy, szyi.
  • Rozumienie potrzeby stosowania przyborów toaletowych podczas mycia.
  • Rozumienie znaczenia higieny dla zdrowia.

Ubrania

Poziom I

  • Niekorzystanie z przedmiotów osobistych należących do innych osób.

Poziom II

  • Wybieranie rodzaju ubrania stosownie do pory roku i pogody.
  • Przestrzeganie zasady odkładania zdjętej odzieży na wyznaczone miejsce.
  •  Przebieranie się w strój gimnastyczny do ćwiczeń.
  • Dbanie o czystość własnego ciała, bielizny, odzieży, butów.

Poziom III

  • Kontrolowanie swojego wyglądu.
  • Kształtowanie nawyku poprawiania wyglądu ubrania.
  • Rozumienie znaczenia estetycznego wyglądu.

ZDROWIE

Wiedza na temat zdrowia

Poziom I

  • * Rozróżnianie pojęć: zdrowie i choroba.
  • * Poznanie przyczyn niektórych chorób, jak grypa, przeziębienie, alergia.

Poziom II

  • * Podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie chorobom.
  • * Rozumienie znaczenia hartowania organizmu poprzez codzienne przebywanie na powietrzu w każdej porze roku.

Poziom III

  • * Samodzielne wybieranie sposobu odpoczywania i miejsca odpoczynku.
  • * Rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia organizmu i dbania o zdrowie osób z rodziny, np. rodzeństwo, seniorzy rodu.

Zdrowe nawyki

Poziom I

  • * Opanowywanie umiejętności prawidłowego siedzenia przy stoliku.
  • * Zachęcanie do profilaktycznych wizyt u stomatologa.

Poziom II

  • * Unikanie przyjmowania przez dłuższy czas jednej pozycji, np. siedzącej.
  • * Poszerzanie wiedzy na temat higieny jamy ustnej podczas wizyt u stomatologa.

Poziom III

  • * Świadome kontrolowanie swojej postawy, np. podczas siedzenia na krzesełku, zabaw na dywanie.
  • * Dostrzeganie potrzeby badań profilaktycznych (stomatologicznych, okulistycznych, laryngologicznych).
  • * Poddawanie się koniecznym zabiegom, np. szczepieniom ochronnym.
  • * Rozumienie znaczenia profilaktyki, np. kontrolne wizyty u lekarza lub stomatologa.
  • * Rozumienie znaczenia szczepień ochronnych i zaleceń lekarzy w przypadku chorób przewlekłych, np. alergii, astmy, cukrzycy.

Zdrowe i racjonalne odżywianie

Poziom I

  • * Przełamywanie niechęci do niektórych potraw.
  • * Opanowywanie umiejętności dokładnego gryzienia i przeżuwania.
  • * Zachęcanie do spożywania urozmaiconych potraw.

Poziom II

  • * Dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych.
  • * Rozumienie znaczenia niektórych składników i potraw dla zdrowia.
  • * Podejmowanie decyzji co do ilości niektórych składników zjadanego posiłku.

 

Pierwsza Pomoc

Poziom I

    *    Udzielanie Pierwszej pomocy przez wykwalikowaną kadrę pedagogiczną

    * Nauczenie udzielania i wzywania pierwszej pomocy. Dzieci od najmłodszych lat, muszą  mieć świadomość, że szybka i prawidłowa reakcja może pomóc uratować życie i zdrowie drugiego człowieka.

Poziom II

    *    Potrafi zachować się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych

    *    Potrafi wymienić numery alarmowe

    *    Umie zdefiniować terminy: osoba przytomna, osoba nieprzytomna

Przygotowanie do nauki pisania

- zabawy ruchowo – graficzne,

- rysowanie linii nieregularnych – ukośne, pionowe, faliste,

- wprowadzanie symboli graficznych w zabawach terenowych,

- odwzorowywanie układów wykonanych przez nauczyciela z figur geometrycznych,

- pisanie liter pisanych małych i wielkich podjęte z inicjatywy dzieci.

Przygotowanie do nauki czytania

- czytanie tekstów ze zrozumieniem,

- doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia – odpowiednie stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu, ćwiczenia narządów mowy,

- tworzenie za pomocą alfabetu ruchomego wyrazów i zdań, odczytywanie.

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.