Kwiecień
Tematyka kompleksowa:
1. „Tradycje wielkanocne w Polsce i na świecie”
2. „Poznajemy nasze ciało”
Wiersz
„Wielkanocny stół”
E. Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie -
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
PIOSENKA
„Moje ciało”
Śpiewające Brzdące
Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam,
Swoje ciało dobrze znam.
Tra-la-la, tra-la-la,
Pokazujcie tak jak ja.
1. Tu mam czoło, a tu nosek,
Tu na głowie rośnie włosek.
Ram-tam-tam-tam-tam.
Tu są uszka, tu jest szyja,
Tu serduszko rytm wybija.
Ram-tam-tam-tam-tam.
Ref. Ram-tam-tam…
2. Tu mam rączki, jedna, druga,
Oczko lewe, prawe mruga.
Ram-tam-tam-tam-tam.
Tu jest brzuszek, plecy, nogi,
Tu ramionka, głowa, stopy.
Ram-tam-tam-tam-tam.
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego
I.: 1,2,4,5,7,8,9
II.: 4,7,8,11
III. 3,4,5,8,9
IV. 2,4,5,6,7,8,10,11,12,14,15,16,18,20
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Z: 1,2,3,5,7,9,11,12
Kompetencje kluczowe: 1,2,3,4,5,8
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom II
- Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
- Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.
„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”
DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
ODŻYWIANIE
Poziom I
- Przyzwyczajanie się do sprawnego i kulturalnego jedzenia.
- Posługiwanie się łyżką, kubkiem, łyżeczką, widelcem, talerzem płytkim i głębokim.
- Korzystanie z serwetek (wycieranie ust).
- Gryzienie i żucie pokarmów, zwłaszcza twardych.
- Pomoc dziecku (nie zmuszanie) w przezwyciężaniu uprzedzeń do niektórych potraw.
Poziom II
- Nabywanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, między innymi twardych i surowych, np. ciemnego pieczywa, warzyw, owoców.
- Samodzielny wybór produktów na kanapkę.
- Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia.
- Prawidłowe posługiwanie się widelcem.
- Próby posługiwania się nożem.
Poziom III
- Samodzielne przygotowywanie niewielkich posiłków.
- Samodzielne nakładanie potraw na talerz, nalewanie zupy z wazy, nalewanie kompotu lub wody z dzbanka lub dystrybutora, komponowanie kanapek, wybór surówek do obiadu i dobieranie wielkości porcji do potrzeb (czegoś mniej, czegoś więcej).
- Poprawne korzystanie z łyżki, łyżeczki, widelca, noża, łyżki wazowej.
- Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
- Rozumienie potrzeby zachowania umiaru w jedzeniu, nie tylko słodyczy.
- Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
- Unikanie picia wody z niepewnego źródła.
„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”
HIGIENA I NAWYKI HIGIENICZNE
Słuchu
Poziom II
- Dostrzeganie w otoczeniu zjawisk akustycznych, będących przyczyną zmęczenia i zdenerwowania (krzyk dzieci, głoś na muzyka, pracujące maszyny, hałas z ulicy).
- Chronienie uszu przed wiatrem i mrozem.
Poziom III
- Rozumienie konieczności mówienia umiarkowanym głosem, korzystania z cichych zabawek, środków audiowizualnych ustawionych na umiarkowaną głośność.
- Rozumienie zakazu krzyczenia koledze do ucha.
- Troska o higienę słuchu.
Wzroku
Poziom I
- Oglądanie książek, rysowanie itp. w miejscach dobrze oświetlonych.
Poziom III
- Niewyśmiewanie się z dzieci noszących okulary.
- Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy w okularach.
Jamy ustnej
Poziom I
- Poznawanie podstawowych zabiegów higienicznych (płukanie ust, mycie zębów).
Poziom II
- Prawidłowe mycie zębów.
Rąk i innych części ciała
Poziom I
- Mycie rąk z przestrzeganiem kolejnych etapów tej czynności.
- Prawidłowe wycieranie nosa.
- Posługiwanie się grzebieniem.
Poziom II
- Mycie rąk po każdym skorzystaniu z toalety.
- Chronienie miejsc skaleczonych przed zabrudzeniem.
Poziom III
- Samodzielne mycie twarzy, szyi.
- Rozumienie potrzeby stosowania przyborów toaletowych podczas mycia.
- Rozumienie znaczenia higieny dla zdrowia.
Ubrania
Poziom I
- Niekorzystanie z przedmiotów osobistych należących do innych osób.
Poziom II
- Wybieranie rodzaju ubrania stosownie do pory roku i pogody.
- Przestrzeganie zasady odkładania zdjętej odzieży na wyznaczone miejsce.
- Przebieranie się w strój gimnastyczny do ćwiczeń.
- Dbanie o czystość własnego ciała, bielizny, odzieży, butów.
Poziom III
- Kontrolowanie swojego wyglądu.
- Kształtowanie nawyku poprawiania wyglądu ubrania.
- Rozumienie znaczenia estetycznego wyglądu.
ZDROWIE
Wiedza na temat zdrowia
Poziom I
- * Rozróżnianie pojęć: zdrowie i choroba.
- * Poznanie przyczyn niektórych chorób, jak grypa, przeziębienie, alergia.
Poziom II
- * Podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie chorobom.
- * Rozumienie znaczenia hartowania organizmu poprzez codzienne przebywanie na powietrzu w każdej porze roku.
Poziom III
- * Samodzielne wybieranie sposobu odpoczywania i miejsca odpoczynku.
- * Rozumienie znaczenia uregulowanego rozkładu dnia dla zdrowia organizmu i dbania o zdrowie osób z rodziny, np. rodzeństwo, seniorzy rodu.
Zdrowe nawyki
Poziom I
- * Opanowywanie umiejętności prawidłowego siedzenia przy stoliku.
- * Zachęcanie do profilaktycznych wizyt u stomatologa.
Poziom II
- * Unikanie przyjmowania przez dłuższy czas jednej pozycji, np. siedzącej.
- * Poszerzanie wiedzy na temat higieny jamy ustnej podczas wizyt u stomatologa.
Poziom III
- * Świadome kontrolowanie swojej postawy, np. podczas siedzenia na krzesełku, zabaw na dywanie.
- * Dostrzeganie potrzeby badań profilaktycznych (stomatologicznych, okulistycznych, laryngologicznych).
- * Poddawanie się koniecznym zabiegom, np. szczepieniom ochronnym.
- * Rozumienie znaczenia profilaktyki, np. kontrolne wizyty u lekarza lub stomatologa.
- * Rozumienie znaczenia szczepień ochronnych i zaleceń lekarzy w przypadku chorób przewlekłych, np. alergii, astmy, cukrzycy.
Zdrowe i racjonalne odżywianie
Poziom I
- * Przełamywanie niechęci do niektórych potraw.
- * Opanowywanie umiejętności dokładnego gryzienia i przeżuwania.
- * Zachęcanie do spożywania urozmaiconych potraw.
Poziom II
- * Dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych.
- * Rozumienie znaczenia niektórych składników i potraw dla zdrowia.
- * Podejmowanie decyzji co do ilości niektórych składników zjadanego posiłku.
Pierwsza Pomoc
Poziom I
* Udzielanie Pierwszej pomocy przez wykwalikowaną kadrę pedagogiczną
* Nauczenie udzielania i wzywania pierwszej pomocy. Dzieci od najmłodszych lat, muszą mieć świadomość, że szybka i prawidłowa reakcja może pomóc uratować życie i zdrowie drugiego człowieka.
Poziom II
* Potrafi zachować się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych
* Potrafi wymienić numery alarmowe
* Umie zdefiniować terminy: osoba przytomna, osoba nieprzytomna
Przygotowanie do nauki pisania
- zabawy ruchowo – graficzne,
- rysowanie linii nieregularnych – ukośne, pionowe, faliste,
- wprowadzanie symboli graficznych w zabawach terenowych,
- odwzorowywanie układów wykonanych przez nauczyciela z figur geometrycznych,
- pisanie liter pisanych małych i wielkich podjęte z inicjatywy dzieci.
Przygotowanie do nauki czytania
- czytanie tekstów ze zrozumieniem,
- doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia – odpowiednie stosowanie pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu, ćwiczenia narządów mowy,
- tworzenie za pomocą alfabetu ruchomego wyrazów i zdań, odczytywanie.