KWIECIEŃ
I.Mały ekolog”
II„I duzi i mali na Wielkanoc czekali!”
WIERSZ
"W WIELKANOCNYM KOSZYKU"
(Dominika Góra)
W wielkanocnym koszyku,
zwierzaków bez liku:
jest baranek, jest kurczaczek,
i cukrowy zając skacze.
Kolorowe są pisanki –
wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło,
i machają dzieciom w koło,
ślą całusy i życzenia,
ślą świąteczne pozdrowienia!
PIOSENKA
„Już Wielkanoc”
(słowa: S.Bacewicz, Muzyka: M. Hernik)
Niesie wiosna w koszyku, kolorowe pisanki,
Za nią kica zajączek, za nią biegną baranki,
Palemkę z bibuły, w drugiej dłoni trzyma.
Już Wielkanoc, Wielkanoc
Wreszcie się zaczyna! X2
Spójrz czekają mazurki i cukrowy baranek,
znów siądziemy do stołu w ten świąteczny poranek.
Śmigus dyngus leje, mokra jest dziewczyna.
Już Wielkanoc, Wielkanoc
Wreszcie się zaczyna! X2
Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
I:1, 2,4,5,6,7,8,9
II: 1, 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11
III: 1, 2,3,4,5,6,7,8,9,
IV: 1, 2,3,5,6,7,8,9,10,11,12,14,15,18,20
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Z: 1, 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Kultura stołu
Poziom III
- Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.
- Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
- Poznawanie gustów kulinarnych poszczególnych członków rodziny podczas prowadzonych rozmów.
- Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom I
- Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.
Poziom II
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem. Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom I
- Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.
Tradycje i zwyczaje regionalne
Poziom I
- Towarzyszenie dorosłym w przygotowywaniu np. ozdób choinkowych, pisanek, kartek świątecznych charakterystycznych dla regionu. Dowiadywanie się, dlaczego je wykonujemy.
Poziom III
- Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
Kultura stołu
Poziom II
- Nakrywanie do stołu.
- Posługiwanie się sztućcami.
- Sprzątanie po posiłku.