CZERWIEC
Tematyka kompleksowa:
1. „Dużo już wiem i potrafię - jestem Super Przedszkolakiem”
2. „Nadchodzą lato i wakacje - czas na podróże”
WIERSZ
„Lato i dzieci”
Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
Chodźcie się pobawić!
głośno do nas woła.
Nad morze, w góry
chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.
Bożena Forma
PIOSENKA
„Na plaży”
Na plaży, na plaży fajnie jest.
Na plaży, na plaży fajnie jest.
Na plaży jest wesoło, bo można kopać dołek
i wszędzie dużo piasku i pisku oraz wrzasku,
a blisko brzegu fale zwijają się w spirale
i mają białe grzywki, pod nimi płyną rybki.
Choć meduza parzy, to fajnie jest na plaży,
bo wszędzie dużo wody, a jeszcze więcej jodu.
Chłopcy, co się boją, na brzegu grzecznie stoją,
a inni lody jedzą i w koszach tylko siedzą.
Na plaży, na plaży fajnie jest.
Na plaży, na plaży fajnie jest.
Na piasku siedzą szkraby, po dnie pełzają kraby,
rekiny i węgorze pływają także w morzu.
Mama się opala, o brzegi biją fale,
a tata w kąpielówkach rozwiązać chce krzyżówkę.
Choć meduza parzy………………………………..
M. Jeżowska
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Zadania przedszkola:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 4, 5, 7, 8
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki
w szkole:
2, 4, 6, 7, 8, 9, 11
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19
Zadania wychowawczo - dydaktyczne z programu wychowawczo - profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Najlepiej zawsze być sobą, nie jakąś inną osobą.”
CECHY CZŁOWIEKA I JEGO CHARAKTER
- Cechy i zachowanie człowieka
- Różnice między ludźmi wynikające z płci, rasy, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia
Poziom I
- Próby określania, jaki jestem (dobry, spokojny, odważny, uczynny).
- Rozpoznanie i nazywanie własnych cech charakteru (dobry – niedobry, spokojny – nerwowy, szybki – powolny, odważny – lękliwy).
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
Moje prawa - konwencja o prawach dziecka
Poziom I
- Znajomość swoich praw.
- Znajomość swoich obowiązków.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga. Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Niebezpieczne urządzenia elektryczne
Poziom I
- Uświadamianie dzieciom niebezpieczeństwa i zagrożeń związanych z pracami polowymi, szczególnie w czasie żniw.
Groźne spotkania z nieznajomym
Poziom I
- Kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania wobec osób nieznanych.
- Zaznajamianie się z zasadami obowiązującymi podczas zagubienia się w tłumie.
- Zapamiętanie własnego nazwiska i imienia, adresu, numeru telefonu osoby bliskiej.
Właściwe zachowania wobec roślin
Poziom I
- Przestrzeganie zakazu zrywania i nie próbowania żadnych owoców bez zgody osoby dorosłej
- Przestrzeganie zakazu brania do rąk znalezionych czy nieznanych roślin.
Poziom II
- Zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi roślinami (owoce, grzyby).
Poziom III
- Rozumienie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin.
Właściwe zachowania wobec zwierząt
Poziom I
- Przestrzeganie zakazu dotykania przypadkowo napotkanych zwierząt.
Niebezpieczeństwa ulicy
Poziom II
- Rozumienie zagrożeń związanych z zabawą w pobliżu ulicy.
- Świadome przestrzeganie zasad ruchu drogowego (np. poruszanie się lewą stroną szosy, noszenie przepasek odblaskowych).
- Poznanie zasad bezpiecznego podróżowania różnymi środkami transportu (rower – kask rowerowy; łódź – kamizelka ratunkowa; samochód – fotelik, pasy).
Właściwe zachowania w sytuacjach zagrożenia
Poziom II
- Rozpoznawanie sytuacji zagrożenia i umiejętność zachowania się w niej.
Szkodliwe produkty i środki chemiczne
Poziom II
- Zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi środkami chemicznymi, lekarstwami i produktami spożywczymi.
Zakazane zabawy
Poziom III
- Kontrolowanie i ocenianie bezpieczeństwa miejsca zabawy.
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom II
- Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
- Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
- Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.
Kompetencje kluczowe :
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania
2. Kompetencje językowe
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
4. Kompetencje cyfrowe
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej