STYCZEŃ
Tematyka kompleksowa:
„Zimowe nastroje;
- radość
- złość
- smutek
- lęk”.
WIERSZ (wybrane fragmenty)
„Co to są emocje?”
Komuś żal jest kogoś wielce,
a ktoś kogoś bardzo lubi.
Ktoś zazdrości ładnej Elce,
ktoś się złości, ktoś się czubi.
Ktoś się smuci wciąż bez końca,
ktoś zachwyca się gwiazdami.
Ktoś podziwia zachód słońca,
ktoś się wzrusza nad książkami.
Ktoś pomarzyć lubi sobie,
ktoś się wciąż na kogoś gniewa.
Ktoś sam sobie rzepkę skrobie,
ktoś ze szczęścia głośno śpiewa.
I rzecz ważna, najważniejsza,
chcę, żebyście to wiedzieli.
Bez emocji, to by ludzie,
kochać siebie nie umieli.
T. Ross
PIOSENKA
„Nasze emocje”
I. Płyną z serca spontanicznie,
od kołyski w nas mieszkają
i się zdarza bardzo często,
że o sobie znać nam dają.
Ref.: Radość, smutek, złość i strach,
tyle uczuć mieszka w nas.
To emocje nasze są,
które wyjść na zewnątrz chcą.
II. Nie ma wcale nic w tym złego,
że się czasem zezłościmy,
że czujemy wstyd lub smutek,
my z tym sobie poradzimy!
Ref.: Radość smutek złość i strach,
tyle uczuć …………………………………..
III. Wygonimy wszystkie strachy,
damy w kość okropnej złości
i zadbamy by najwięcej,
było śmiechu i radości.
Ref.: Radość smutek złość i strach,
tyle uczuć ………………………………….
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Zadania przedszkola:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 4, 5, 7, 8
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 5, 7, 8, 9
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 15, 19
Zadania wychowawczo - dydaktyczne z programu wychowawczo - profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
EMOCJE I UCZUCIA
Akceptowane i nieakceptowane społecznie
Poziom I
- Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji (radość, smutek, złość, strach) i reakcji związanych z ich przeżywaniem (ś miech, płacz, ucieczka, tupanie, krzyk).
- Stwarzanie sytuacji wskazujących na radzenie sobie z własnymi emocjami.
Poziom II
- Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć i emocji (zdziwienie, gniew, miłość).
- Ćwiczenia w radzeniu sobie z uczuciami i emocjami w sposób kontrolowany.
- Nabywanie umiejętności rozumienia uczuć poprzez wykorzystywanie przysłów i frazeologizmów (np. „zzieleniał ze złości”, „strach ma wielkie oczy”).
Poziom III
- Rozpoznawanie, nazywanie, wyrażanie i przedstawianie własnych uczuć i emocji (spokój, zaciekawienie, zazdrość, szacunek) w sposób akceptowany przez innych.
- Próby dzielenia się własnymi uczuciami i emocjami z innymi.
- Uświadamianie przyczyn powstałych emocji.
- Dostrzeganie związku między wykonywaną czynnością a swoimi uczuciami i emocjami, np. jestem zadowolony, bo gram w piłkę.
- Uczenie się sposobów radzenia sobie z emocjami oraz właściwego reagowania na przejawy zachowań innych, np. utożsamianie się z bohaterami opowiadań, analiza zachowań bohaterów utworów literackich.
Wyrażanie swoich stanów emocjonalnych werbalnie (np. cieszę się, jest mi smutno..., i pozawerbalnie (spuszczona głowa, wzruszenie ramionami, machnięcie ręką, tupnięcie nogą).
Poziom I
- Werbalizowanie swoich odczuć.
Poziom II
- Wzbogacanie słownictwa o określenia dotyczące charakteryzowania uczuć.
Kompetencje kluczowe :
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania.
2. Kompetencje językowe.
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
4. Kompetencje cyfrowe
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.