Tematyka kompleksowa:
1. Zimą o siebie dbamy i zwierzętom pomagamy.
2. Święto Babci i Dziadka.
Piosenka:
"Tupu tup po śniegu"
I zwrotka
Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem.
Refren
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu, skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka.
II zwrotka
Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
Refren
Tupu, tup po śniegu...
III zwrotka
Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.
Refren
Tupu, tup po śniegu...
Wiersz:
„Ptaki zimą” – I. Salach
Zawitała mroźna zima,
idą długie szare dni.
Ciężko będzie znowu ptakom,
więc pomagać trzeba im.
Wysypiemy ziarno wróblom,
a sikorkom skwarki,
by na wiosnę zaśpiewały,
jak im dzieci pomagały.
Zadania wychowawczo - dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13
Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego:
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8
II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11
III Społeczny obszar rozwoju dziecka: 2, 4, 5, 6, 8, 9
IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 21
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Formy zachowania
Poziom I
- Rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych w rodzinie.
- Okazywanie serdeczności członkom rodziny.
Poziom II
- Okazywanie szacunku, respektowanie potrzeb i praw innych członków rodziny.
Poziom III
- Słuchanie wierszy i treści opowiadań, bajek ukazujących przykłady zachowań w rodzinie.
- Próby oceny zachowań członków rodziny; rozumienie motywów postępowania.
Czas wolny
Poziom I
- Spędzanie czasu z rodziną.
Poziom II
- Uczestniczenie w wyjazdach rodzinnych, wycieczkach, pobytach u krewnych.
Poziom III
- Proponowanie sposobów spędzania czasu z dziadkami, np. majsterkowanie, spacery, gotowanie, prace plastyczno-konstrukcyjne, gry komputerowe, czytanie książek.
Dobro, miłość, przyjaźń
Poziom I
- Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
- Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga. Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Właściwe zachowania wobec zwierząt
Poziom I
- Przestrzeganie zakazu dotykania przypadkowo napotkanych zwierząt.
Poziom II
- Nie podchodzenie i nie dotykanie dzikich zwierząt.
- Nie głaskanie i nie karmienie zwierząt bez zgody opiekuna i właściciela.
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
EMOCJE I UCZUCIA
Akceptowane i nieakceptowane społecznie
Poziom I
- Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i emocji (radość, smutek, złość, strach) i reakcji związanych z ich przeżywaniem (ś miech, płacz, ucieczka, tupanie, krzyk).
- Stwarzanie sytuacji wskazujących na radzenie sobie z własnymi emocjami.
Kompetencje kluczowe: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8