Styczeń
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. "Nowy Rok w Kosmosie"
II. "Nasi kochani dziadkowie!"
Wiersz
„Układ Słoneczny” - Ewa Dafner
Układ Słoneczny z butów wyrywa:
SŁOŃCE i osiem planet ukrywa!
Najpierw na scenę wjeżdża MERKURY,
co ma na sobie dziwne struktury!
Potem WENUS sunie śmiało –
ta urody ma niemało!
Tuż za WENUS - stoi ZIEMIA -
na niej ciągle się coś zmienia!
MARS kolejną jest planetą -
nie pomylcie go z kometą!
Wielki JOWISZ za nim bieży -
temu podziw się należy!
Jest i SATURN w swym pierścieniu,
za JOWISZEM krąży w cieniu!
Za SATURNEM, URAN znajdziesz.
Potem NEPTUN Cię dopadnie!
NEPTUN to ostatni obiekt,
co w układzie ma swój obieg!
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO:
Zadania przedszkola:
Z.1,Z2 ,Z.3, Z.4,Z5, Z.6, Z.7, Z.8, Z.9, Z.11, Z13
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka
I.1, I.2, I.3, I.5, I.7, I.8, I.9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
II.1, II.4, II.7, II.8, II.9
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka
III.1, III.4, III.5, III.6, III.7, III.8,
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7, IV.8, , IV.11, IV.12, IV.13, IV.14, IV.15, IV.16, IV.18, IV.19,20
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Formy zachowania
Poziom I
- Uczenie się sposobów wyrażania miłości do rodziców, np. czułe pożegnania, powitania.
- Rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych w rodzinie.
Poziom II
- Okazywanie szacunku, respektowanie potrzeb i praw innych członków rodziny, np. prawa do spokoju, odpoczynku.
Czas wolny
Poziom I
- Spędzanie czasu z rodziną.
- Współorganizowanie czasu spędzanego z rodzeństwem, np. proponowanie zabaw.
Poziom II
- Uczestniczenie w wyjazdach rodzinnych, wycieczkach, pobytach u krewnych.
- Wspólne wybieranie sztuk teatralnych i filmów oglądanych z rodziną.
- Towarzyszenie w przygotowaniu uroczystości rodzinnych.
Poziom III
- Proponowanie sposobów spędzania czasu z dziadkami, np. majsterkowanie, spacery, gotowanie, prace plastyczno-konstrukcyjne, gry komputerowe, czytanie książek.
Kultura stołu
Poziom I
- Doświadczanie wspólnych spotkań członków rodziny przy stole.
Poziom III
- Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między
członkami rodziny.
Dobro, miłość, przyjaźń
Poziom I
- Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
- Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.
Poziom II
- Rozpoznawanie i wybieranie sposobów postępowania, które są ukierunkowane na czynienie dobra: pomoc, reakcja na wygraną lub przegraną, aktywne słuchanie, negocjacje.
Poziom III
- Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
- Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
- Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.
Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom I
- Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.
Poziom II
- Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.
Poziom III
- Poznawanie zwyczajów i ich historii w rodzinie.
- Poznawanie wiary i zwyczajów dziadków.
- Interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w innych rodzinach.
Kompetencje kluczowe
1) Kompetencja w zakresie czytania i pisania;
2)Kompetencje językowe;
3)Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4)Kompetencje cyfrowe;
5)Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
8)Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej