Grudzień
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
I. "Witaj Pani Zimo!"
II. "Świąteczny czas!"
Wiersz
„W Wigilię”
Anna Paszkiewicz
Na stole obrus, a pod nim siano,
Dwanaście potraw wśród nakryć czeka,
Już pierwsza gwiazdka na niebie błyska,
Nikt się nie kłóci i nie narzeka.
Wszyscy opłatek biorą do ręki,
Szczere życzenia sobie składają.
A gdy spróbują każdego dania,
Piękne kolędy wspólnie śpiewają.
Jeśli wędrowiec do drzwi zapuka,
Zostanie dzisiaj ciepło przyjęty,
A kto był dobry, miły, uczynny,
Ten pod choinką znajdzie prezenty.
Piosenka
„Mikołaj jest razem z nami”
sł. i muz. Klaudia Ligorowska „Nutki dla Smyka”
Szukam Cię na dachu,
Szukam Cię w kominie,
Szukam w lisiej norze,
Szukam też w pianinie.
A święty Mikołaj
Przybył tu saniami,
Zjawił się znienacka,
Jest już razem z nami!
Ref. Dlatego…
Skacz, skacz, skacz dla niego,
Kręć się, kręć kolego.
Ręce w górę, ręce w dół,
Śpiewa nasz dziecięcy chór! / x2
Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.9, z.10, z.11, z.12, z.13, z.15, z.17.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, II.11.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7, IV.8, IV.9, IV.11, IV.12, IV.13, IV.14, IV.15, IV.16, IV.17, IV.18, IV.19, IV.21.
Kompetencje kluczowe
1) Kompetencja w zakresie czytania i pisania;
2)Kompetencje językowe;
3)Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4)Kompetencje cyfrowe;
5)Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
8)Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Kultura stołu
Poziom I
- Doświadczanie wspólnych spotkań członków rodziny przy stole.
- Próby pomocy rodzicom w nakrywaniu do stołu.
- Opowiadanie przy stole, co się wydarzyło w przedszkolu.
Poziom II
- Nakrywanie do stołu.
- Prowadzenie rozmowy podczas posiłku.
- Posługiwanie się sztućcami.
- Sprzątanie po posiłku.
Poziom III
- Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.
- Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
- Poznawanie gustów kulinarnych poszczególnych członków rodziny podczas prowadzonych rozmów.
- Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.
Dobro, miłość, przyjaźń
Poziom I
- Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
- Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.
Poziom II
- Rozpoznawanie i wybieranie sposobów postępowania, które są ukierunkowane na czynienie dobra: pomoc, reakcja na wygraną lub przegraną, aktywne słuchanie, negocjacje.
Poziom III
- Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
- Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
- Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom I
- Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
- Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.
Poziom II
- Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
- Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.
Poziom III
- Spotkanie z twórcami, np. malarzami, rzeźbiarzami.
- Zwiedzanie muzeów narodowych w miastach wojewódzkich.
- Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.
„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”
Prawda, uczciwość, mądrość
Poziom I
- Analiza własnych zachowań przy pomocy dorosłego, np. w zabawie, na spacerze.
- Analiza zachowań bohaterów prostych utworów literackich słuchanych czy przedstawianych przy pomocy obrazków, pacynek, kukiełek.
Poziom II
- Poznawanie przejawów nieuczciwości w życiu codziennym (zabieranie przedmiotów należących do innych, kłamstwo) oraz analiza tych zachowań.
- Próby oceny zachowania bohaterów utworów literackich, np. Kłamczucha, Samochwała,
- Określanie i dostrzeganie negatywnych zachowań w scenkach dramowych, np. „Kto rozlał wodę?”.
- Dostrzeganie wartości uczciwości poprzez analizę zachowania bohaterów w utworach literackich, np. Dwie Dorotki, Kubuś Puchatek, Dziewczynka z zapałkami.
Poziom III
- Dostrzeganie znaczenia mówienia prawdy w relacjach społecznych. Ćwiczenia w mówieniu prawdy (Przykro mi, ale to ja zrobiłam).
- Uzyskiwanie świadomości, że nie można nikogo krzywdzić, poniżać, lekceważyć, wyzyskiwać.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.
Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom I
- Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.
Poziom II
- Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
- Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.
Poziom III
- Poznawanie zwyczajów i ich historii w rodzinie.
- Poznawanie wiary i zwyczajów dziadków.
- Interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w innych rodzinach.