Tematyka - 6-latki - Grupa błękitna - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

Grudzień

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

I. "Witaj Pani Zimo!"

II. "Świąteczny czas!"

Wiersz

„W Wigilię”

Anna Paszkiewicz

Na stole obrus, a pod nim siano,

Dwanaście potraw wśród nakryć czeka,

Już pierwsza gwiazdka na niebie błyska,

Nikt się nie kłóci i nie narzeka.

Wszyscy opłatek biorą do ręki,

Szczere życzenia sobie składają.

A gdy spróbują każdego dania,

Piękne kolędy wspólnie śpiewają.

Jeśli wędrowiec do drzwi zapuka,

Zostanie dzisiaj ciepło przyjęty,

A kto był dobry, miły, uczynny,

Ten pod choinką znajdzie prezenty.

Piosenka

„Mikołaj jest razem z nami”

sł. i muz. Klaudia Ligorowska „Nutki dla Smyka”

Szukam Cię na dachu,

Szukam Cię w kominie,

Szukam w lisiej norze,

Szukam też w pianinie.

A święty Mikołaj

Przybył tu saniami,

Zjawił się znienacka,

Jest już razem z nami!

Ref. Dlatego…

Skacz, skacz, skacz dla niego,

Kręć się, kręć kolego.

Ręce w górę, ręce w dół,

Śpiewa nasz dziecięcy chór! / x2

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.9, z.10, z.11, z.12, z.13, z.15, z.17.

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9, II.10, II.11.

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7, IV.8, IV.9, IV.11, IV.12, IV.13, IV.14, IV.15, IV.16, IV.17, IV.18, IV.19, IV.21.

 

Kompetencje kluczowe

1) Kompetencja w zakresie czytania i pisania;

2)Kompetencje językowe;

3)Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4)Kompetencje cyfrowe;

5)Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

8)Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego

 „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

 

„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”

Kultura stołu

Poziom I

  • Doświadczanie wspólnych spotkań członków rodziny przy stole.
  • Próby pomocy rodzicom w nakrywaniu do stołu.
  • Opowiadanie przy stole, co się wydarzyło w przedszkolu.

Poziom II

  • Nakrywanie do stołu.
  • Prowadzenie rozmowy podczas posiłku.
  • Posługiwanie się sztućcami.
  • Sprzątanie po posiłku.

Poziom III

  • Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.
  • Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
  • Poznawanie gustów kulinarnych poszczególnych członków rodziny podczas prowadzonych rozmów.
  • Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.

Dobro, miłość, przyjaźń

Poziom I

  • Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
  • Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.

Poziom II

  • Rozpoznawanie i wybieranie sposobów postępowania, które są ukierunkowane na czynienie dobra: pomoc, reakcja na wygraną lub przegraną, aktywne słuchanie, negocjacje.

Poziom III

  • Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
  • Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
  • Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom I

  • Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
  • Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.

Poziom II

  • Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
  • Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
  • Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.

Poziom III

  • Spotkanie z twórcami, np. malarzami, rzeźbiarzami.
  • Zwiedzanie muzeów narodowych w miastach wojewódzkich.
  • Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.

 

„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”

Prawda, uczciwość, mądrość

Poziom I

  • Analiza własnych zachowań przy pomocy dorosłego, np. w zabawie, na spacerze.
  • Analiza zachowań bohaterów prostych utworów literackich słuchanych czy przedstawianych przy pomocy obrazków, pacynek, kukiełek.

Poziom II

  • Poznawanie przejawów nieuczciwości w życiu codziennym (zabieranie przedmiotów należących do innych, kłamstwo) oraz analiza tych zachowań.
  • Próby oceny zachowania bohaterów utworów literackich, np. Kłamczucha, Samochwała,
  • Określanie i dostrzeganie negatywnych zachowań w scenkach dramowych, np. „Kto rozlał wodę?”.
  • Dostrzeganie wartości uczciwości poprzez analizę zachowania bohaterów w utworach literackich, np. Dwie Dorotki, Kubuś Puchatek, Dziewczynka z zapałkami.

Poziom III

  • Dostrzeganie znaczenia mówienia prawdy w relacjach społecznych. Ćwiczenia w mówieniu prawdy (Przykro mi, ale to ja zrobiłam).
  • Uzyskiwanie świadomości, że nie można nikogo krzywdzić, poniżać, lekceważyć, wyzyskiwać.

„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.

Dajemy słowo.”

Zwyczaje, tradycje, religie

Poziom I

  • Uczestniczenie w uroczystościach świeckich i religijnych w rodzinie.
  • Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
  • Interesowanie się panującymi w rodzinie zwyczajami związanymi z wybranymi świętami i uczestniczenie w przygotowaniach do nich.

Poziom II

  • Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
  • Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
  • Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.

Poziom III

  • Poznawanie zwyczajów i ich historii w rodzinie.
  • Poznawanie wiary i zwyczajów dziadków.
  • Interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w innych rodzinach.

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.