Tematyka - 5/6-latki Grupa czerwona - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

Tematyka kompleksowa:

1. Dzieci mają swoje prawa.

2. W oczekiwaniu na wakacje - po wakacjach nowa przygoda się zacznie.

 

Piosenka

„Marzenie” - piosenka

Ref. Rozwiń swoje skrzydła

Zacznij odkrywać świat

 

1. Po wakacjach dzwonek da Ci znak

Przedszkole dzisiaj kończyć czas.

Niech dziś niesie Ciebie przygód wiatr.

Idź odważnie, za horyzont patrz.

 

2. Pakuj plecak, już przygoda trwa.

Wyrusz dzisiaj to najlepszy czas.

W nowym miejscu stwórz przestrzeń swą.

Z marzeń zbuduj swój najlepszy schron.

 

3. W samym sobie wielką siłę znajdź.

Miej odwagę dzisiaj zmieniać świat.

Dbaj o pokój, przyjaźni znak.

Dobrem i miłością zawsze patrz.

 

4. Pod deszczem spadających gwiazd.

Utul dziecko, które w sobie masz.

Zamknij oczy, wiesz, że masz moc

Słuchaj serca w każdą życia noc

 

Ref. Rozwiń swoje skrzydła

Zacznij odkrywać świat

 

Wiersz

"Prawa dziecka" – M. Brykczyński

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne realizowane z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

I Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 4, 5, 7, 8, 9, 11

II Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 3, 4, 8, 11

III Społeczny obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9

IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 19

 

Realizacja zadań przedszkola zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego: 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 17

 

Kompetencje kluczowe: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Kiedy przyjaciel Ci pomoże, od razu jesteś w lepszym humorze.”

Relacje w grupie przedszkolnej

Poziom I

  • Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie, gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu, np. na zasadzie „kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi. Okazywanie sympatii.

Poziom II

  • Uświadomienie poczucia przynależności do wspólnoty dziecięcej, jaką jest grupa poprzez podejmowanie wspólnych zadań i prac.
  • Reagowanie w sposób akceptowany społecznie, odrzucanie reakcji agresji, wycofania się, braku działania.

Poziom III

  • Dyskutowanie, negocjowanie i branie pod uwagę potrzeb innych.

Akceptacja potrzeb innych i zachowania empatyczne

Poziom I

  • Dostrzeganie potrzeb innych członków grupy.
  • Dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie i zachowaniu rówieśnika.
  • Rozumienie sensu istnienia zasad i norm grupowych.

Poziom II

  • Świadome zachowywanie się w grupie przedszkolnej z uwzględnieniem potrzeb innego dziecka.

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom I

  • Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.

Patriotyzm globalny

Poziom I

  • Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.
  • Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.

Poziom II

  • Odnajdywanie podobieństw w życiu ludzi na różnych kontynentach (w przeszłości i współcześnie).

Cechy i zachowanie człowieka

Różnice między ludźmi wynikające z płci, rasy, wieku, stanu zdrowia i doświadczenia

Poziom III

  • Rozpoznawanie, nazywanie i wartościowanie własnych cech charakteru oraz własnego i cudzego zachowania.
  • Zauważanie różnic między ludźmi, świadczących o niepowtarzalności każdego człowieka.
  • Dostrzeganie reakcji innych na własne zachowanie.
  • Prezentowanie werbalnie i praktycznie zmiany zachowania niepoprawnego.

POTENCJAŁ ROZWOJOWY

Zdolności, talenty, mocne strony, trudności, wyobraźnia, upodobania, zainteresowania, marzenia

Poziom I

  • Dostrzeganie u siebie potencjału rozwojowego w trakcie życia codziennego w grupie i rodzinie, zabaw tematycznych, zabaw ruchowych, gier, działalności artystycznej, występów, wykonywania pracy, w kontaktach z innymi osobami, w czasie rozwiązywania problemów i zadań i w trakcie pokonywania trudności.
  • Rozpoznawanie, nazywanie i wartościowanie własnego zachowania.
  • Określanie własnych upodobań, zainteresowań, marzeń
  • Rozpoznawanie i nazywanie własnych potrzeb, rozumienie potrzeb innych.
  • Dostrzeganie upodobań innych.

„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”

Moje prawa - konwencja o prawach dziecka

Poziom I

  • Znajomość swoich praw.
  • Znajomość swoich obowiązków.

Poziom II

  • Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
  • Obdarzanie uwagą innych dzieci i dorosłych.
  • Szanowanie zdania innych ludzi.

Poziom III

  • Ponoszenie konsekwencji swoich zachowań.
  • Mówienie o swoich potrzebach i decyzjach w sposób zrozumiały
  • Nie wykazywanie bierności wobec przejawów złego traktowania siebie i innych.
  • Wykazywanie się tolerancją.
  • Rozumienie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.