Tematyka - 5-latki - Grupa niebieska - Przedszkole nr 34 w Płocku

Czerwiec 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
 
1. Dzieci świata 
2. Bezpieczne wakacje
 
 

Wiersz

„Dzieci świata”
(Agnieszka Borowiecka)

Kenijskie dzieci, kiedy dzień blednie,
w blasku ogniska grają na bębnie.
Za to w Brazylii malutkie brzdące
łódką pływają po Amazonce.
Malce z Japonii noszą kimona
i mają bardzo dziwne imiona.
A w Australii całymi dniami
dzieci ścigają się z kangurami.
Kiedy w Grenlandii stonko zaświeci,
igloo budują szczęśliwe dzieci.
W Polsce natomiast, już od małego,
wszyscy bawimy się w chowanego.

Piosenka

„Wakacyjne dni”

(sł. A. Bomba, muz. M. Konarski)

Lubię wakacyjne dni, już żaglowiec mi się śni,

Kapitanem jest mój brat, z nim opłynę cały świat.

Ref. Wakacje, wakacje, wakacyjny luz,

 podróże i swoboda, poczuj letni blues 2x.

Lubię wakacyjne dni, wielki balon mi się śni,

Lecę nim wysoko tak, z góry widzę cały świat.

Ref. Wakacje, wakacje, wakacyjny luz,

 podróże i swoboda, poczuj letni blues 2x.

Lubię wakacyjne dni, las i rzeka mi się śni

I wysokie szczyty tatr, bo tak piękny jest nasz świat.

Ref. Wakacje, wakacje, wakacyjny luz,

 podróże i swoboda, poczuj letni blues 2x.

 
 

Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Zadania przedszkola:

1, 5, 7, 10

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 3, 5, 6 , 7, 8, 9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 2, 3, 4, 5, 6,  7, 8, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20
 

Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”

Formy zachowania

Poziom I

*        Uczenie się sposobów wyrażania miłości do rodziców, np. czułe pożegnania, powitania.

*        Rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych w rodzinie.

*        Rozumienie zachowań członków rodziny. Docenianie znaczenia rodziny. Okazywanie serdeczności członkom rodziny. Dzielenie się z rodzicami przeżyciami z przedszkola.

Poziom II

*        Docenianie troski rodziców w codziennych sytuacjach.

*        Okazywanie szacunku, respektowanie potrzeb i praw innych członków rodziny, np. prawa do spokoju, odpoczynku.

Poziom III

*         Słuchanie wierszy i treści opowiadań, bajek ukazujących przykłady zachowań w rodzinie, np. Dwie Dorotki, Muminki, Jaś i Małgosia, Kopciuszek.

*        Próby oceny zachowań członków rodziny; rozumienie motywów postępowania.

Czas wolny

Poziom I

*        Spędzanie czasu z rodziną.

*        Współorganizowanie czasu spędzanego z rodzeństwem, np. proponowanie zabaw.

Poziom II

*        Uczestniczenie w wyjazdach rodzinnych, wycieczkach, pobytach u krewnych.

*        Wspólne wybieranie sztuk teatralnych i filmów oglądanych z rodziną.

*        Towarzyszenie w przygotowaniu uroczystości rodzinnych.

Poziom III

*        Poznawanie zainteresowań i hobby członków rodziny.

*        Proponowanie sposobów spędzania czasu z dziadkami, np. majsterkowanie, spacery, gotowanie, prace plastyczno-konstrukcyjne, gry komputerowe, czytanie książek.

*        Wspólne uczestniczenie z rodzicami i rodzeństwem w różnych formach rekreacji.

*        Porównywanie sposobów spędzania czasu wolnego przez różnych członków rodziny (rodzeństwo, rodzice, dziadkowie).

 

Właściwe zachowania wobec roślin

Poziom I

*        Przestrzeganie zakazu zrywania i nie próbowania żadnych owoców bez zgody osoby dorosłej

*        Przestrzeganie zakazu brania do rąk znalezionych czy nieznanych roślin.

Poziom II

*        Zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi roślinami (owoce, grzyby).

Poziom III

*        Rozumienie, dlaczego nie wolno wkładać do ust i zjadać nieznanych roślin.

 

Właściwe zachowania wobec zwierząt

Poziom I

*        Przestrzeganie zakazu dotykania przypadkowo napotkanych zwierząt.

Poziom II

*        Nie podchodzenie i nie dotykanie dzikich zwierząt.

*        Nie głaskanie i nie karmienie zwierząt bez zgody opiekuna i właściciela.

*        Przestrzeganie zakazu wchodzenia na teren, którego pilnuje pies

*        Znajomość zasad zachowania w przypadku ataku psa.

 

Pozom III

  • * Znajomość wyglądu tabliczki informującej, że teren jest strzeżony przez psa.
  • * Właściwe postępowanie w razie ukąszenie przez owady.  

*        Znajomość zasad zachowania w kontaktach ze zwierzętami.

Niebezpieczeństwa ulicy

Poziom I

*        Przestrzeganie zasady ruchu prawą stroną chodnika.

*        Opieka osób dorosłych (trzymanie za rękę, dziecko idzie od wewnętrznej strony chodnika). Przechodzenie przez jezdnię w miejscach oznaczonych w towarzystwie dorosłych.

*        Zauważanie i nazywanie znaków drogowych znajdujących się w pobliżu przedszkola,
wyjaśnianie ich treści i roli.

*        Znajomość elementarnych zasad ruchu drogowego, np. korzystanie z oznakowanych przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej.

*        Poznanie zasad zachowania się podczas indywidualnych i zbiorowych wycieczek ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji będących najczęstszymi przyczynami wypadków.

*        Poznanie i nazywanie znaków drogowych i informacyjnych.

Poziom III

*        Rozumienie zagrożeń związanych z zabawą w pobliżu ulicy.

*        Świadome przestrzeganie zasad ruchu drogowego (np. poruszanie się lewą stroną szosy, noszenie przepasek odblaskowych).

*        Poznanie zasad bezpiecznego podróżowania różnymi środkami transportu (rower – kask rowerowy; łódź – kamizelka ratunkowa; samochód – fotelik, pasy).

*        Poznanie i nazywanie znaków drogowych ostrzegawczych.

Poziom III

*        Rozumienie i przestrzeganie zasad ruchu drogowego.

*        Rozumienie znaczenia sygnalizacji dla kierujących pojazdami.

*        Poznanie sygnałów nadawanych przez policjanta kierującego ruchem.

*        Poznanie miejsc szczególnie niebezpiecznych: skrzyżowania, torowiska tramwajowe, przejazdy kolejowe z zaporami i bez zapór, linie wysokiego napięcia.

*        Poznanie zasad korzystania ze środków komunikacji publicznej i nazywanie znaków drogowych zakazu i nakazu.

*        Zwracanie się do policjanta w sytuacji zagrożenia..

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.