Grudzień
Tematyka kompleksowa:
I. „Święta Bożego Narodzenia – czas zadumy i radości”.
Pastorałka:
„Do stajenki”
(autor: Baśniowa Kapela)
- Do stajenki, do stajenki,
gdzie leży Maleńki.
Do stajenki, do stajenki,
gdzie maleńki Jezus (x2)
Ref.:
Kózki, owieczki, dzwonki, dzwoneczki
chwalą z aniołami Pana nad panami,
chwalą z aniołami Pana nad panami,
- Do Betlejem, do Betlejem,
gdzie niebo jaśnieje.
Do Betlejem, do Betlejem,
gdzie maleńki Jezus.
Ref.:
Kózki, owieczki,...
Wiersz:
„Życzenia”
(zbiór własny)
Kończy się już nasze dzisiejsze kolędowanie,
niech świąteczny nastrój i melodia w sercach Waszych pozostanie
Jak obyczaj stary każe, według przodków naszej wiary,
chcemy złożyć Wam życzenia z dniem Bożego Narodzenia.
Niech ta gwiazdka betlejemska, która świeci nam o zmroku,
da Wam miłość, zdrowie, szczęście w nadchodzącym Nowym Roku
Zadania przedszkola:
Z.: 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 15.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Kultura stołu
Poziom III
- * Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.
- * Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
- * Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Niebezpieczne urządzenia elektryczne
Poziom II
- * Przestrzeganie zakazu manipulowania urządzeniami elektrycznymi zasilanymi z sieci.
„Kiedy jesteś mały i czegoś się boisz, przytul się do przyjaciela. On cię uspokoi.”
EMOCJE I UCZUCIA
Akceptowane i nieakceptowane społecznie
Poziom II
- * Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie uczuć i emocji (zdziwienie, gniew, miłość).
- * Ćwiczenia w radzeniu sobie z uczuciami i emocjami w sposób kontrolowany.
- * Wyrażanie swoich pragnień, woli (np. ja chcę, marzę, żądam, rozkazuję), próśb, poleceń w sytuacjach zabawowych i dnia codziennego.
Poziom II
- * Nabywanie umiejętności wyrażania rozkazów, poleceń i pragnień. Rozwijanie umiejętności wyrażania próśb kierowanych do kolegi.
Poziom III
- * Ćwiczenia wyrażania uczuć i przeżyć podczas zabaw dramowych i pantomimy.
„Kiedy ktoś coś opowiada, to przerywać nie wypada.”
Formy grzecznościowe.
Poziom III
- * Utrwalenie umiejętności używania zwrotów grzecznościowych w czasie spotkań okolicznościowych.
- * Utrwalenie nawyku używania form grzecznościowych na co dzień.
„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”
Literatura
Poziom II
- * Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych form literackich opowiadanych i czytanych. Dłuższe skupianie uwagi na słowie mówionym.
- * Spontaniczna i zorganizowana aktywność ruchowa dziecka wynikająca z treści poznanych utworów literackich.
- * Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich i filmowych oraz w podejmowaniu próby ich oceny i uzasadniania stanowiska.
- * Rozpoznawanie wydarzeń przedstawionych na ilustracjach w książkach dla dzieci.
- * Poznawanie różnych gatunków utworów literackich.
- * Odbieranie tekstów literackich poprzez słuchowiska radiowe, film.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.
Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom II
- * Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
- * Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- * Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.
Tradycje i zwyczaje regionalne
Poziom III
- * Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
Kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2. kompetencje językowe;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
6. kompetencje obywatelskie;
7. kompetencje wzakresie przedsiębiorczości
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej