Tematyka - 4/5-latki - Grupa żółta - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

 Styczeń

I. „Z Nowym Rokiem raźnym krokiem"

II. ,,W dawnych czasach"

 

Piosenka

„Przybył nowy roczek”

(sł. i muz. Fasolki)

Szedł ciemną nocą po śniegu pod parasolem księżyca.
Przez równik, przez mroźny biegun wszystkich wokół zachwycał.
Śmiali się duzi i mali z radości w górę skakali.
Tańczyli czarni i biali, fajerwerkami strzelali.

Oto on, oto on przybył Nowy Roczek
Ma na głowie jasny lok, w buzi trzyma smoczek
Nowy Rok, Nowy Rok idzie nasz maluszek
Ma balonów chyba sto i wypięty brzuszek.

.Całemu świat życzymy, by Nowy Rok był radosny,
Zdrowy i bardzo szczęśliwy, wesoły jak uśmiech wiosny.
A po dwunastu miesiącach u boku taty i mamy
Staniemy w śniegu błyszczącym i głośno znów zaśpiewamy:

Oto on, oto on przybył Nowy Roczek...

 

Wiersz

„Bezpiecznie w Internecie”

(D. Niemiec)

Wiele rzeczy w dzisiejszym świecie

dzieje się w sieci, a więc w Internecie.

Jednak pamiętaj, drogi użytkowniku,

że tam niebezpieczeństw czyha bez liku.

By serfowanie w necie bezpieczne było

lepiej, by nic cię nie zaskoczyło.

Używaj stron tylko dobrze znanych,

przez twoich rodziców zaakceptowanych.

Gdy ktoś cię pyta o prywatne sprawy,

nie traktuj tego jak dobrej zabawy.

Nie mów o swych sekretach, o tym, co masz w domu,

o tych sprawach w Internecie nie mówi się nikomu.

Gdy ktoś do czegoś złego namówić próbuje cię,

powiedz o tym rodzicom, ni chwili nie wahaj się.

Musisz czuć się bezpiecznie zawsze i wszędzie,

a wtedy, także w sieci, fantastycznie będzie.

 

Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Zadania przedszkola.

1, 3, 7, 9, 12

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

2, 4, 5, 7, 8, 9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 2, 4, 7, 8, 9

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 5, 6, 7, 8

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 19, 20

Kompetencje kluczowe:

1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania.

2. Kompetencje językowe.

3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

4. Kompetencje cyfrowe.

5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

6. Kompetencje obywatelskie.

7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA

Zakazane zabawy

Poziom I

  • Bezpieczne i ostrożne zachowanie się w zabawie.
  • Zgłaszanie nauczycielce dolegliwości i skaleczeń.
  • Unikanie zabawy z ogniem, zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem.

Poziom II

  • Reagowanie na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci, np. niebezpieczne zabawy, uszkodzona zabawka grożąca skaleczeniem i zgłaszanie ich nauczycielce.
  • Unikanie zabaw w miejscach niedozwolonych, np. w pobliżu jezdni, terenów wojskowych itp.

Poziom III

  • Kontrolowanie i ocenianie bezpieczeństwa miejsca zabawy.
  • Zdawanie sobie sprawy z zagrożeń wynikających z przebywania w pobliżu zbiorników wodnych, kąpieli w nich oraz ślizgania się na zamarzniętej powierzchni.
  • Próby oceniania własnych zachowań oraz zachowań innych pod względem bezpieczeństwa.
  • Dostrzeganie zagrożeń wynikających z niewłaściwej jazdy na sankach, wrotkach, łyżworolkach, rowerze, np. czepianie się pojazdów, zjeżdżanie z górek w pobliżu jezdni.

                   

„Kiedy ktoś coś opowiada, to przerywać nie wypada.”

SPOŁECZNE UŻYCIE JĘZYKA

Formy wypowiedzi

Poziom I-II

  • Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania próśb, instrukcji w naturalnych sytuacjach (zabawa, spacer, wycieczka, kontakt z dorosłym, kolegą na podwórku, sąsiadem).

Poziom III

  • Nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy z osobą nieznaną poprzez zabawy dramowe.
  • Prośby, rozmowy, polecenia, opowiadania, instrukcje, opisy, wyjaśnienia, uzasadnienia.
  • Nabywanie umiejętności rozmowy z osobą nieznaną poprzez zabawy dramowe.

Uważne słuchanie wypowiedzi innych, dostrzeganie intencji innych rozmówców i dostosowywanie treści rozmowy do wiedzy i wieku odbiorcy

Poziom I                         

  • Uświadamianie znaczenia uważnego słuchania rozmówcy i dostrzegania intencji wypowiedzi podczas prowadzonych rozmów.

Poziom II                               

  • Budzenie świadomości, że niektóre zachowania mogą sprawić przykrość innym.
  • Zachęcanie do wsłuchiwania się w potrzeby i marzenia innych ludzi.
  • Rozwijanie koncentracji uwagi, uważnego słuchania wypowiedzi kolegów poprzez ćwiczenia w aktywnym słuchaniu.

Poziom III                                                       

  • Uwrażliwianie na uczucia osoby lekceważonej i pomijanej przez otoczenie poprzez analizę literatury i sytuacji społecznych.

Adekwatne do wieku i roli społecznej rozmówcy nawiązywanie i zakończenie rozmowy

Poziom I

  • Zwracanie uwagi dzieciom na adekwatne użycie form językowych.

Poziom II

  • Ćwiczenia w poprawnym nawiązywaniu rozmowy.

Poziom III

  • Sprawne nawiązywanie rozmowy.

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.