Tematyka - 4/5-latki - Grupa żółta - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

Kwiecień

 Tematyka kompleksowa:

1. Grunt to zdrowie

2. W oczekiwaniu na Wielkanoc

3. Polskie legendy

 

Piosenka:

„Dbaj o zdrowie”

 By energię mieć i moce.

jedz warzywa i owoce.

Dbaj o dobry, długi sen

a urośniesz w górę – hen!

O higienę zadbaj śmiało,

Zęby myj i całe ciało.

Odpowiednio ubierz się

czy to słońce czy to deszcz.

Ref.: Każde dziecko Ci to powie,

że należy dbać o zdrowie.

Każde dziecko Ci to powie…

Każde dziecko Ci to powie,

że należy dbać o zdrowie.

Każdy dobrze o tym wie, każdy wie –

zdrowie najważniejsze jest.

  1. Zamiast leżeć wciąż na brzuchu,

to pamiętaj też o ruchu.

Pływaj, biegaj, zagraj mecz –

ruch to bardzo ważna rzecz.

Ref.: Każde dziecko Ci to powie,

że należy dbać o zdrowie……

Wiersz:

„Wielkanoc”

(autor nieznany)

Wielkanoc! Wielkanoc!

Wielka radość w sercu,

gdy stąpasz po wiosennym,

kwitnącym kobiercu.

Na stole pisanki

pięknie malowane,

wśród zieleni trawy

cukrowy baranek.

Bazie w wazoniku,

ciasta i wędliny …

WIELKANOC – i wielkie

spotkanie rodziny!

 

Zadania wychowawczo - dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

 

Osiągnięcia dziecka:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

  1. 1, 2, 4, 5, 6, 8

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

  1. 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9

Społeczny obszar rozwoju dziecka.

  • 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

  1. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 20

Zadania przedszkola:

Z. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15

Zdania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:

 

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

 

 

Mieszkańcy kraju

Poziom III

*       Poznanie dawnych stolic Polski.

 

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom II

*       Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.

*       Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.

Poziom III

*       Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.

 

Patriotyzm narodowy

Poziom II

*       Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.

*       Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.

*       Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.

*       Rozumienie słowa „ojczyzna”.

*       Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci dotyczącymi aktualnych wydarzeń w kraju.

 

„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”

Literatura

Poznawanie literatury jest związane z wszystkimi obszarami edukacji dziecka zamieszczonymi w programie.

Poziom II

*       Odbieranie tekstów literackich poprzez słuchowiska radiowe, film.

*       Uczenie się zasad prawidłowego korzystania z książek.

*       Tworzenie okazji do odtwarzania treści poznanej literatury w zabawach.

 

Poziom III

*       Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych form literackich odtwarzanych z różnych środków audiowizualnych i oglądania widowisk teatralnych.

*       Pomaganie dziecku w poznawaniu i rozumieniu różnych postaw bohaterów literackich i teatralnych.

*       Słuchanie dłuższych, realistycznych i fantastycznych opowiadań i baśni o złożonej akcji.

*       Słuchanie utworów literackich w artystycznym wykonaniu.

*       Słuchanie tekstów z elementami gwary z różnych regionów Polski.

*       Słuchanie fragmentów polskich baśni i legend.

 

„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”

 

Kultura stołu

Poziom III

*       Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.

*       Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.

*       Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.

„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.

Dajemy słowo.”

Zwyczaje, tradycje, religie

Poziom II

*       Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.

*       Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.

*       Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.

Tradycje i zwyczaje regionalne

Poziom III

*       Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.

 

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA

Korzystanie ze świeżego powietrza

Poziom I

*       Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.

*       Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.

Poziom II

*       Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.

*       Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.

*       Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.

Poziom III

*       Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.

*       Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.

*       Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.

*       Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.

 

 

„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”

ZDROWIE

Wiedza na temat zdrowia

Poziom I

*       Rozróżnianie pojęć: zdrowie i choroba.

*       Poznanie przyczyn niektórych chorób, jak grypa, przeziębienie, alergia.

Poziom II

*       Podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie chorobom.

*       Rozumienie znaczenia hartowania organizmu poprzez codzienne przebywanie na powietrzu w każdej porze roku.

Zdrowe nawyki

Poziom I

*       Opanowywanie umiejętności prawidłowego siedzenia przy stoliku.

*       Zachęcanie do profilaktycznych wizyt u stomatologa.

Poziom II

*       Unikanie przyjmowania przez dłuższy czas jednej pozycji, np. siedzącej.

*       Poszerzanie wiedzy na temat higieny jamy ustnej podczas wizyt u stomatologa.

Poziom III

*       Rozumienie znaczenia doboru odpowiedniego krzesła do pracy przy stoliku.

*       Świadome kontrolowanie swojej postawy, np. podczas siedzenia na krzesełku, zabaw na dywanie.

*       Dostrzeganie potrzeby badań profilaktycznych (stomatologicznych, okulistycznych, laryngologicznych).

*       Rozumienie znaczenia profilaktyki, np. kontrolne wizyty u lekarza lub stomatologa.

Zdrowe i racjonalne odżywianie

Poziom I

*       Przełamywanie niechęci do niektórych potraw.

*       Opanowywanie umiejętności dokładnego gryzienia i przeżuwania.

*       Zachęcanie do spożywania urozmaiconych potraw.

Poziom II

*       Dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych.

*       Rozumienie znaczenia niektórych składników i potraw dla zdrowia.

*       Podejmowanie decyzji co do ilości niektórych składników zjadanego posiłku.

Poziom III

*       Znajomość zasad racjonalnego odżywiania (piramida żywienia).

*       Rozumienie znaczenia ograniczenia niektórych produktów, np. słodyczy, chipsów, hamburgerów.

 

DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO

 

ODŻYWIANIE

Poziom II

  • * Nabywanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, między innymi twardych i surowych, np. ciemnego pieczywa, warzyw, owoców.
  • * Samodzielny wybór produktów na kanapkę.
  • * Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia.
  • * Prawidłowe posługiwanie się widelcem.
  • * Próby posługiwania się nożem.

Poziom III

  • * Samodzielne przygotowywanie niewielkich posiłków.
  • * Samodzielne nakładanie potraw na talerz, nalewanie zupy z wazy, nalewanie kompotu lub wody z dzbanka lub dystrybutora, komponowanie kanapek, wybór surówek do obiadu i dobieranie wielkości porcji do potrzeb (czegoś mniej, czegoś więcej).
  • * Poprawne korzystanie z łyżki, łyżeczki, widelca, noża, łyżki wazowej.
  • * Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
  • * Rozumienie potrzeby zachowania umiaru w jedzeniu, nie tylko słodyczy.
  • * Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
  • * Unikanie picia wody z niepewnego źródła.

 

„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.

Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”

Korzystanie ze świeżego powietrza

Poziom II

*       Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.

*       Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.

*       Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.

Poziom III

*       Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.

*       Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.

*       Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.

*       Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.

Kompetencje kluczowe:

1. kompetencje w zakresie czytania i pisania;

2. kompetencje językowe;

3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4. kompetencje cyfrowe;

5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

6. kompetencje obywatelskie

8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

 

 

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.