Tematyka - 4/5-latki - Grupa żółta - Przedszkole nr 34 w Płocku

Jesteś tutaj:

Czerwiec

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

I. Zwierzęta świata

II. Czas na wakacje

 

Piosenka

"O, na sawannie" sł. i muz. Krystyna Gowik

  1. Jak żyrafa myje swoją długą szyję?
    Kto hipkowi wielkie zęby co dzień myje?
    A jak zebra czyści paski na swym grzbiecie?
    Czym lew czesze swoją grzywę – wiecie czy nie wiecie?

Ref.: O, na sawannie znów gorący dzień!
Szumią trawy, a baobab daje miły cień.
O, na sawannie palmy, trochę wody, piasku,
a najwięcej słonecznego blasku.

  1. Kto pomoże umyć trąbę dziś słoniowi?
    Kto ułoży wszystkie cętki gepardowi?
    Kto strachliwej antylopie kurz z kopytek zmiecie?
    Kto wyczyści krokodyla – wiecie czy nie wiecie?

Ref.: O, na sawannie znów gorący dzień!… (bis)

 

WIERSZ

Klaudia Cebula  „Wycieczka do zoo”

Niespodziankę w sobotę zrobił nam tata,

wziął nas do miejsca, a gdzie jedno pływa, a drugie lata.

To miejsce różnorodne i bardzo ciekawe-

taką nam zrobił tata wyprawę.

Najpierw staliśmy w kolejce po bilety

i odkryliśmy pierwsze  wyprawy sekrety.

Na ścianie wisiał plan zoo całego-

zwiedzanie zaczniemy od likaona pstrego.

Zaraz za nim będą żyrafy z szyjami do chmur,

a obok nich małpka marmozeta i piękny lemur.

Największą w nas wzbudza sensację fokarium,

tata chciałby odwiedzić też Kanał Mozambicki w afrykarium.

Ja i mój brat Antoś najbardziej na świecie

chcielibyśmy dać lwom po kotlecie

i puszkę sardynek dla pary wydrzątek,

lecz napisano: Nie karmić zwierzątek!

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego

Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.8, z.9, z.10, z.11, z.12, z.13, z.17.

Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego

I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9

II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9.

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,

IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7, IV.8, IV.9, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13,  IV.15, IV.16,  IV.18, IV.19, IV.21.

 

 

Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu

wychowawczo-profilaktycznego

„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”

„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”

Formy zachowania

Poziom I

  • Uczenie się sposobów wyrażania miłości do rodziców, np. czułe pożegnania, powitania.
  • Rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych w rodzinie.
  • Rozumienie zachowań członków rodziny. Docenianie znaczenia rodziny. Okazywanie serdeczności członkom rodziny. Dzielenie się z rodzicami przeżyciami z przedszkola.

Poziom II

  • Docenianie troski rodziców w codziennych sytuacjach.
  • Okazywanie szacunku, respektowanie potrzeb i praw innych członków rodziny, np. prawa do spokoju, odpoczynku.

Poziom III

  • Słuchanie wierszy i treści opowiadań, bajek ukazujących przykłady zachowań w rodzinie, np. Dwie Dorotki, Muminki, Jaś i Małgosia,
  • Próby oceny zachowań członków rodziny; rozumienie motywów postępowania.

Czas wolny

Poziom I

  • Spędzanie czasu z rodziną.
  • Współorganizowanie czasu spędzanego z rodzeństwem, np. proponowanie zabaw.

Poziom II

  • Uczestniczenie w wyjazdach rodzinnych, wycieczkach, pobytach u krewnych.
  • Wspólne wybieranie sztuk teatralnych i filmów oglądanych z rodziną.
  • Towarzyszenie w przygotowaniu uroczystości rodzinnych.

Poziom III

  • Poznawanie zainteresowań i hobby członków rodziny.
  • Proponowanie sposobów spędzania czasu z dziadkami, np. majsterkowanie, spacery, gotowanie, prace plastyczno-konstrukcyjne, gry komputerowe, czytanie książek.
  • Wspólne uczestniczenie z rodzicami i rodzeństwem w różnych formach rekreacji.
  • Porównywanie sposobów spędzania czasu wolnego przez różnych członków rodziny (rodzeństwo, rodzice, dziadkowie).

Obowiązki

Poziom I

  • Włączanie się w prace domowe z inspiracji rodziców.
  • Podejmowanie obowiązków w domu rodzinnym.

Poziom II

  • Pomaganie rodzicom w pracach domowych.
  • Opiekowanie się młodszym rodzeństwem.
  • Pomoc ludziom starszym w rodzinie.

Poziom III

  • Samodzielne wykonywanie niektórych prac domowych, np. podlewanie kwiatów, ścieranie kurzu, odkurzanie.
  • Współudział w planowaniu i przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
  • Przekazywanie rodzicom informacji otrzymanych od nauczyciela.
  • Opiekowanie się zwierzętami w domu.

Dobro, miłość, przyjaźń

Poziom I

  • Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
  • Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.

Poziom II

  • Rozpoznawanie i wybieranie sposobów postępowania, które są ukierunkowane na czynienie dobra: pomoc, reakcja na wygraną lub przegraną, aktywne słuchanie, negocjacje.

Poziom III

  • Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
  • Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
  • Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.

 

„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”

Mieszkańcy kraju

Poziom I

  • Poznawanie słowa „Polak”.

Poziom II

  • Budzenie zaciekawienia rówieśnikami mieszkającymi w Polsce.
  • Poznanie gwary, zwyczajów mieszkańców różnych regionów Polski.

Poziom III

  • Poznanie dawnych stolic Polski.
  • Poznanie nazwy i położenia swojego województwa na mapie Polski.
  • Poznawanie nazw państw sąsiadujących.
  • Uświadomienie, iż w Polsce mogą mieszkać ludzie innej narodowości.

Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe

Poziom I

  • Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
  • Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.

Poziom II

  • Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
  • Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
  • Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.

Poziom III

  • Spotkanie z twórcami, np. malarzami, rzeźbiarzami.
  • Zwiedzanie muzeów narodowych w miastach wojewódzkich.
  • Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.

Patriotyzm narodowy

Poziom I

  • Uświadamianie, że jestem Polakiem i mieszkam w Polsce.
  • Poznawanie barw narodowych i hymnu.
  • Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych związanych ze świętami państwowymi.

Poziom II

  • Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.
  • Zainteresowanie wydarzeniami w Polsce i na świecie.
  • Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.
  • Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.
  • Rozumienie słowa „ojczyzna”.
  • Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci dotyczącymi aktualnych wydarzeń w kraju.

Poziom III

  • Odczuwanie powagi hymnu narodowego, śpiewanie początkowej jego części.
  • Poznawanie nazwy państwa – Rzeczypospolita Polska.
  • Słuchanie historii swojej miejscowości.
  • Budzenie przywiązania do historii Polski poprzez znajomość pomników kultury, np. Wawel, Zamek Królewski w Warszawie.
  • Gromadzenie informacji o najpiękniejszych zakątkach Polski.
  • Rozumienie znaczenia mowy ojczystej.
  • Poznanie elementów historii Polski poprzez legendy, treści przekazów historycznych, postacie wybranych bohaterów narodowych.
  • Dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki, np. odkryć Mikołaja Kopernika.
  • Przygotowywanie występów artystycznych.
  • Zbieranie przysłów.

Mieszkańcy Europy

Poziom I

  • Poznawanie nazwy „Europejczyk”.
  • Budzenie zainteresowania życiem rówieśników w innych krajach.

Poziom II

  • Rozumienie pojęcia: jestem małym mieszkańcem Europy, jestem Europejczykiem.
  • Nawiązywanie kontaktów z dziećmi z innych przedszkoli UE.
  • Uświadomienie różnorodności językowej.
  • Zabawy i zabawki dzieci w różnych krajach.

Poziom III

  • Poznanie ciekawostek związanych z krajami UE, np. Holandia – kraj wiatraków. Dlaczego w Wielkiej Brytanii warto nosić parasol? Jak powstała Krzywa Wieża w Pizie? Dlaczego w Wenecji podróżuje się gondolą? Lawenda - zapach Francji?
  • Rozumienie odrębności narodowej ludzi, wyrażającej się w języku, symbolach, zwyczajach i warunkach życia.
  • Poznanie wybranych zwrotów powitalnych w niektórych językach.

Patriotyzm globalny

Poziom I

  • Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.
  • Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.

Poziom II

  • Poznawanie znaczenia pojęcia „Unia Europejska”.
  • Poznanie znaków i symboli UE (flagi, hymnu).
  • Odnajdywanie podobieństw w życiu ludzi na różnych kontynentach (w przeszłości i współcześnie).

Poziom III

  • Przyporządkowywanie do kontynentów nazw rzek, niektórych państw, miast, pustyń, np. Sahara, Kalahari, lasów, np. lasy Amazonii, parków narodowych, np. Serengeti, Yellowstone, Wielkiego Kanionu, Komodo, Galapagos znanych dzieciom z mediów, np. serwisów informacyjnych, filmów i programów przyrodniczych.

 

W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:

1·kompetencje w zakresie czytania i pisania;

2·kompetencje językowe;

3·kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

4·kompetencje cyfrowe;

5·kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;

6·kompetencje obywatelskie;

8·kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

 

Newsletter

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w naszym przedszkolu zapisz się na naszą listę mailingową.