Kwiecień
Tematyka kompleksowa:
1. Grunt to zdrowie
2. W oczekiwaniu na Wielkanoc
3. Polskie legendy
Piosenka:
„Dbaj o zdrowie”
By energię mieć i moce.
jedz warzywa i owoce.
Dbaj o dobry, długi sen
a urośniesz w górę – hen!
O higienę zadbaj śmiało,
Zęby myj i całe ciało.
Odpowiednio ubierz się
czy to słońce czy to deszcz.
Ref.: Każde dziecko Ci to powie,
że należy dbać o zdrowie.
Każde dziecko Ci to powie…
Każde dziecko Ci to powie,
że należy dbać o zdrowie.
Każdy dobrze o tym wie, każdy wie –
zdrowie najważniejsze jest.
- Zamiast leżeć wciąż na brzuchu,
to pamiętaj też o ruchu.
Pływaj, biegaj, zagraj mecz –
ruch to bardzo ważna rzecz.
Ref.: Każde dziecko Ci to powie,
że należy dbać o zdrowie……
Wiersz:
„Wielkanoc”
(autor nieznany)
Wielkanoc! Wielkanoc!
Wielka radość w sercu,
gdy stąpasz po wiosennym,
kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki
pięknie malowane,
wśród zieleni trawy
cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku,
ciasta i wędliny …
WIELKANOC – i wielkie
spotkanie rodziny!
Zadania wychowawczo - dydaktyczne realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Osiągnięcia dziecka:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
- 1, 2, 4, 5, 6, 8
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
- 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
Społeczny obszar rozwoju dziecka.
- 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
- 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19, 20
Zadania przedszkola:
Z. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15
Zdania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Mieszkańcy kraju
Poziom III
* Poznanie dawnych stolic Polski.
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom II
* Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
* Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.
Poziom III
* Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.
Patriotyzm narodowy
Poziom II
* Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.
* Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.
* Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.
* Rozumienie słowa „ojczyzna”.
* Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci dotyczącymi aktualnych wydarzeń w kraju.
„Niekiedy wielcy bywają mali, a mali wielcy i wspaniali.”
Literatura
Poznawanie literatury jest związane z wszystkimi obszarami edukacji dziecka zamieszczonymi w programie.
Poziom II
* Odbieranie tekstów literackich poprzez słuchowiska radiowe, film.
* Uczenie się zasad prawidłowego korzystania z książek.
* Tworzenie okazji do odtwarzania treści poznanej literatury w zabawach.
Poziom III
* Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dłuższych form literackich odtwarzanych z różnych środków audiowizualnych i oglądania widowisk teatralnych.
* Pomaganie dziecku w poznawaniu i rozumieniu różnych postaw bohaterów literackich i teatralnych.
* Słuchanie dłuższych, realistycznych i fantastycznych opowiadań i baśni o złożonej akcji.
* Słuchanie utworów literackich w artystycznym wykonaniu.
* Słuchanie tekstów z elementami gwary z różnych regionów Polski.
* Słuchanie fragmentów polskich baśni i legend.
„„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Kultura stołu
Poziom III
* Rozumienie znaczenia wspólnego spożywania posiłku dla nawiązywania więzi między członkami rodziny.
* Poznawanie potraw podawanych podczas uroczystości rodzinnych i świąt religijnych.
* Poznawanie potraw związanych z tradycją lub zwyczajami rodziny.
„Nie wszystko trzeba rozumieć głową, wystarczy sercem.
Dajemy słowo.”
Zwyczaje, tradycje, religie
Poziom II
* Odnajdowanie podobieństw w obchodach świąt religijnych i uroczystości rodzinnych w cyklu rocznym.
* Aktywna pomoc w przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
* Poznawanie gustów członków rodziny i samodzielne przygotowanie prezentów.
Tradycje i zwyczaje regionalne
Poziom III
* Włączanie się do przygotowań świątecznych – samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych, pomaganie w pracach porządkowych, w przygotowaniach specjalnych potraw.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom I
* Codzienny (przynajmniej godzinny) pobyt na powietrzu bez względu na porę roku.
* Nabywanie umiejętności rozgrzewania się w czasie chłodu, chronienia się przed słońcem i deszczem, zmiany w sposobie ubierania się w zależności od temperatury.
Poziom II
* Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
* Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
* Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.
Poziom III
* Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
* Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.
* Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
* Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.
„Kto jest dobrze wychowany, wszędzie mile jest widziany.”
ZDROWIE
Wiedza na temat zdrowia
Poziom I
* Rozróżnianie pojęć: zdrowie i choroba.
* Poznanie przyczyn niektórych chorób, jak grypa, przeziębienie, alergia.
Poziom II
* Podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie chorobom.
* Rozumienie znaczenia hartowania organizmu poprzez codzienne przebywanie na powietrzu w każdej porze roku.
Zdrowe nawyki
Poziom I
* Opanowywanie umiejętności prawidłowego siedzenia przy stoliku.
* Zachęcanie do profilaktycznych wizyt u stomatologa.
Poziom II
* Unikanie przyjmowania przez dłuższy czas jednej pozycji, np. siedzącej.
* Poszerzanie wiedzy na temat higieny jamy ustnej podczas wizyt u stomatologa.
Poziom III
* Rozumienie znaczenia doboru odpowiedniego krzesła do pracy przy stoliku.
* Świadome kontrolowanie swojej postawy, np. podczas siedzenia na krzesełku, zabaw na dywanie.
* Dostrzeganie potrzeby badań profilaktycznych (stomatologicznych, okulistycznych, laryngologicznych).
* Rozumienie znaczenia profilaktyki, np. kontrolne wizyty u lekarza lub stomatologa.
Zdrowe i racjonalne odżywianie
Poziom I
* Przełamywanie niechęci do niektórych potraw.
* Opanowywanie umiejętności dokładnego gryzienia i przeżuwania.
* Zachęcanie do spożywania urozmaiconych potraw.
Poziom II
* Dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych.
* Rozumienie znaczenia niektórych składników i potraw dla zdrowia.
* Podejmowanie decyzji co do ilości niektórych składników zjadanego posiłku.
Poziom III
* Znajomość zasad racjonalnego odżywiania (piramida żywienia).
* Rozumienie znaczenia ograniczenia niektórych produktów, np. słodyczy, chipsów, hamburgerów.
DOŚWIADCZANIE SAMODZIELNOŚCI DNIA CODZIENNEGO
ODŻYWIANIE
Poziom II
- * Nabywanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, między innymi twardych i surowych, np. ciemnego pieczywa, warzyw, owoców.
- * Samodzielny wybór produktów na kanapkę.
- * Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia.
- * Prawidłowe posługiwanie się widelcem.
- * Próby posługiwania się nożem.
Poziom III
- * Samodzielne przygotowywanie niewielkich posiłków.
- * Samodzielne nakładanie potraw na talerz, nalewanie zupy z wazy, nalewanie kompotu lub wody z dzbanka lub dystrybutora, komponowanie kanapek, wybór surówek do obiadu i dobieranie wielkości porcji do potrzeb (czegoś mniej, czegoś więcej).
- * Poprawne korzystanie z łyżki, łyżeczki, widelca, noża, łyżki wazowej.
- * Przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
- * Rozumienie potrzeby zachowania umiaru w jedzeniu, nie tylko słodyczy.
- * Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem.
- * Unikanie picia wody z niepewnego źródła.
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
Korzystanie ze świeżego powietrza
Poziom II
* Nabywanie przeświadczenia o znaczeniu świeżego powietrza dla zdrowia.
* Nabywanie sprawności w poruszaniu się po placu zabaw pod kontrolą dorosłych.
* Rozumienie potrzeby chronienia skóry przed silnym mrozem i nadmiernym działaniem promieni słonecznych. Smarowanie twarzy kremem.
Poziom III
* Dobieranie odpowiedniej odzieży do warunków atmosferycznych.
* Doskonalenie sprawności i umiejętności samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urządzeń na podwórku przedszkolnym.
* Przewidywanie skutków postępowania niezgodnego z zasadami bezpieczeństwa.
* Samodzielne przeciwdziałanie marznięciu oraz przegrzaniu.
Kompetencje kluczowe:
1. kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2. kompetencje językowe;
3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4. kompetencje cyfrowe;
5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
6. kompetencje obywatelskie
8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej