Styczeń
I. „Z Nowym Rokiem raźnym krokiem"
II. ,,W dawnych czasach"
Piosenka
„Przybył nowy roczek”
(sł. i muz. Fasolki)
Szedł ciemną nocą po śniegu pod parasolem księżyca.
Przez równik, przez mroźny biegun wszystkich wokół zachwycał.
Śmiali się duzi i mali z radości w górę skakali.
Tańczyli czarni i biali, fajerwerkami strzelali.
Oto on, oto on przybył Nowy Roczek
Ma na głowie jasny lok, w buzi trzyma smoczek
Nowy Rok, Nowy Rok idzie nasz maluszek
Ma balonów chyba sto i wypięty brzuszek.
.Całemu świat życzymy, by Nowy Rok był radosny,
Zdrowy i bardzo szczęśliwy, wesoły jak uśmiech wiosny.
A po dwunastu miesiącach u boku taty i mamy
Staniemy w śniegu błyszczącym i głośno znów zaśpiewamy:
Oto on, oto on przybył Nowy Roczek...
Wiersz
„Bezpiecznie w Internecie”
(D. Niemiec)
Wiele rzeczy w dzisiejszym świecie
dzieje się w sieci, a więc w Internecie.
Jednak pamiętaj, drogi użytkowniku,
że tam niebezpieczeństw czyha bez liku.
By serfowanie w necie bezpieczne było
lepiej, by nic cię nie zaskoczyło.
Używaj stron tylko dobrze znanych,
przez twoich rodziców zaakceptowanych.
Gdy ktoś cię pyta o prywatne sprawy,
nie traktuj tego jak dobrej zabawy.
Nie mów o swych sekretach, o tym, co masz w domu,
o tych sprawach w Internecie nie mówi się nikomu.
Gdy ktoś do czegoś złego namówić próbuje cię,
powiedz o tym rodzicom, ni chwili nie wahaj się.
Musisz czuć się bezpiecznie zawsze i wszędzie,
a wtedy, także w sieci, fantastycznie będzie.
Zadania i obszary realizowane z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Zadania przedszkola.
1, 3, 7, 9, 12
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
2, 4, 5, 7, 8, 9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 4, 7, 8, 9
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 5, 6, 7, 8
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 19, 20
Kompetencje kluczowe:
1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania.
2. Kompetencje językowe.
3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
4. Kompetencje cyfrowe.
5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
6. Kompetencje obywatelskie.
7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Zadania wychowawczo – dydaktyczne z programu wychowawczo-profilaktycznego „Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”:
„Wystarczy być przy kimś – to też jest odwaga.
Świadomość, że jesteś drugiemu pomaga.”
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA - PROFILAKTYKA
Zakazane zabawy
Poziom I
- Bezpieczne i ostrożne zachowanie się w zabawie.
- Zgłaszanie nauczycielce dolegliwości i skaleczeń.
- Unikanie zabawy z ogniem, zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem.
Poziom II
- Reagowanie na sytuacje zagrażające bezpieczeństwu innych dzieci, np. niebezpieczne zabawy, uszkodzona zabawka grożąca skaleczeniem i zgłaszanie ich nauczycielce.
- Unikanie zabaw w miejscach niedozwolonych, np. w pobliżu jezdni, terenów wojskowych itp.
Poziom III
- Kontrolowanie i ocenianie bezpieczeństwa miejsca zabawy.
- Zdawanie sobie sprawy z zagrożeń wynikających z przebywania w pobliżu zbiorników wodnych, kąpieli w nich oraz ślizgania się na zamarzniętej powierzchni.
- Próby oceniania własnych zachowań oraz zachowań innych pod względem bezpieczeństwa.
- Dostrzeganie zagrożeń wynikających z niewłaściwej jazdy na sankach, wrotkach, łyżworolkach, rowerze, np. czepianie się pojazdów, zjeżdżanie z górek w pobliżu jezdni.
„Kiedy ktoś coś opowiada, to przerywać nie wypada.”
SPOŁECZNE UŻYCIE JĘZYKA
Formy wypowiedzi
Poziom I-II
- Nabywanie umiejętności precyzyjnego formułowania próśb, instrukcji w naturalnych sytuacjach (zabawa, spacer, wycieczka, kontakt z dorosłym, kolegą na podwórku, sąsiadem).
Poziom III
- Nabywanie umiejętności prowadzenia rozmowy z osobą nieznaną poprzez zabawy dramowe.
- Prośby, rozmowy, polecenia, opowiadania, instrukcje, opisy, wyjaśnienia, uzasadnienia.
- Nabywanie umiejętności rozmowy z osobą nieznaną poprzez zabawy dramowe.
Uważne słuchanie wypowiedzi innych, dostrzeganie intencji innych rozmówców i dostosowywanie treści rozmowy do wiedzy i wieku odbiorcy
Poziom I
- Uświadamianie znaczenia uważnego słuchania rozmówcy i dostrzegania intencji wypowiedzi podczas prowadzonych rozmów.
Poziom II
- Budzenie świadomości, że niektóre zachowania mogą sprawić przykrość innym.
- Zachęcanie do wsłuchiwania się w potrzeby i marzenia innych ludzi.
- Rozwijanie koncentracji uwagi, uważnego słuchania wypowiedzi kolegów poprzez ćwiczenia w aktywnym słuchaniu.
Poziom III
- Uwrażliwianie na uczucia osoby lekceważonej i pomijanej przez otoczenie poprzez analizę literatury i sytuacji społecznych.
Adekwatne do wieku i roli społecznej rozmówcy nawiązywanie i zakończenie rozmowy
Poziom I
- Zwracanie uwagi dzieciom na adekwatne użycie form językowych.
Poziom II
- Ćwiczenia w poprawnym nawiązywaniu rozmowy.
Poziom III
- Sprawne nawiązywanie rozmowy.