Maj
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
I. Mały Polak - wielki świat!
II. Rodzinne chwile!
Piosenka
„Moja mama” sł. i muz. Monika Majewska
1. Dzisiaj powiem wszystkim wam,
Że najlepszą Mamę mam.
Dzisiaj powiem wszystkim wam,
Że najlepszą Mamę mam.
Ref. Moja mama jest kochana
I uśmiecha się do mnie od rana.
Na zabawę pomysłów ma tysiące:
Na deszczową pogodę i na słońce./2x
2. Moja buzia dzisiaj chce
Śpiewać dla Mamusi mej.
Moja buzia dzisiaj chce
Śpiewać dla Mamusi mej.
Ref. Moja mama jest kochana
I dba o mnie od samego rana.
Nawet w nocy, gdy ja już smacznie śpię,
Ciepłym kocem otula miękko mnie. /2x
WIERSZ
"Moje miejsce"
Dominika Niemiec
Miejsce gdzie żyję, ten piękny zakątek świata,
Miejsce, w którym każdego traktuję jak brata,
Miejsce, gdzie Wisła od gór wiedzie do morza,
Miejsce, gdzie na polach ścielą się łany zboża,
Miejsce, gdzie w jeziorach odbija się błękit nieba,
Miejsce, gdzie jest bezpiecznie, gdzie bać się nie trzeba,
Miejsce dumnego orła opieką otoczone,
Miejsce, którego barwy są biało-czerwone,
To miejsce kocham, dbam o nie, szanuję,
To miejsce to Polska, za jej piękno dziękuję.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego
Zadania przedszkola: z.1, z.2, z,3, z.4, z.5, z.6, z.7, z.8, z.9, z.10, z.11, z.12, z.13, z.17.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: I.2, I.3, I.4, I.5, I.6, I.7, I.8, I.9
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: II.1, II.2, II.4, II.6, II.7, II.8, II.9.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka: III.1, III.2, III.5, III.6, III.7, III.8, III.9,
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: IV.1, IV.2, IV.4, IV.5, IV.6, IV.7, IV.8, IV.9, IV.10, IV.11, IV.12, IV.13, IV.15, IV.16, IV.18, IV.19, IV.21.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne z programu
wychowawczo-profilaktycznego
„Kubuś Puchatek uczy nas przyjaźni”
„Podziękować można bez słowa, bo nie zawsze potrzebne są słowa.”
Formy zachowania
Poziom I
- Uczenie się sposobów wyrażania miłości do rodziców, np. czułe pożegnania, powitania.
- Rozróżnianie zachowań akceptowanych i nieakceptowanych w rodzinie.
- Rozumienie zachowań członków rodziny. Docenianie znaczenia rodziny. Okazywanie serdeczności członkom rodziny. Dzielenie się z rodzicami przeżyciami z przedszkola.
Poziom II
- Docenianie troski rodziców w codziennych sytuacjach.
- Okazywanie szacunku, respektowanie potrzeb i praw innych członków rodziny, np. prawa do spokoju, odpoczynku.
Poziom III
- Słuchanie wierszy i treści opowiadań, bajek ukazujących przykłady zachowań w rodzinie, np. Dwie Dorotki, Muminki, Jaś i Małgosia,
- Próby oceny zachowań członków rodziny; rozumienie motywów postępowania.
Czas wolny
Poziom I
- Spędzanie czasu z rodziną.
- Współorganizowanie czasu spędzanego z rodzeństwem, np. proponowanie zabaw.
Poziom II
- Uczestniczenie w wyjazdach rodzinnych, wycieczkach, pobytach u krewnych.
- Wspólne wybieranie sztuk teatralnych i filmów oglądanych z rodziną.
- Towarzyszenie w przygotowaniu uroczystości rodzinnych.
Poziom III
- Poznawanie zainteresowań i hobby członków rodziny.
- Proponowanie sposobów spędzania czasu z dziadkami, np. majsterkowanie, spacery, gotowanie, prace plastyczno-konstrukcyjne, gry komputerowe, czytanie książek.
- Wspólne uczestniczenie z rodzicami i rodzeństwem w różnych formach rekreacji.
- Porównywanie sposobów spędzania czasu wolnego przez różnych członków rodziny (rodzeństwo, rodzice, dziadkowie).
Obowiązki
Poziom I
- Włączanie się w prace domowe z inspiracji rodziców.
- Podejmowanie obowiązków w domu rodzinnym.
Poziom II
- Pomaganie rodzicom w pracach domowych.
- Opiekowanie się młodszym rodzeństwem.
- Pomoc ludziom starszym w rodzinie.
Poziom III
- Samodzielne wykonywanie niektórych prac domowych, np. podlewanie kwiatów, ścieranie kurzu, odkurzanie.
- Współudział w planowaniu i przygotowywaniu uroczystości rodzinnych.
- Przekazywanie rodzicom informacji otrzymanych od nauczyciela.
- Opiekowanie się zwierzętami w domu.
Dobro, miłość, przyjaźń
Poziom I
- Spontaniczne pomaganie innym i odczuwanie z tego satysfakcji. Okazywanie uczuć miłości i szacunku w stosunku do członków rodziny.
- Przyjmowanie w zabawach pozytywnych postaw obserwowanych w środowisku.
Poziom II
- Rozpoznawanie i wybieranie sposobów postępowania, które są ukierunkowane na czynienie dobra: pomoc, reakcja na wygraną lub przegraną, aktywne słuchanie, negocjacje.
Poziom III
- Rozumienie wartości dobroci i umiejętności panowania nad sobą.
- Dostrzeganie i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni.
- Eliminowanie odruchów agresji i złośliwości.
„Mądrość nie głowy, lecz serca zrozum – czy do kochania potrzebny jest rozum?”
Mieszkańcy kraju
Poziom I
- Poznawanie słowa „Polak”.
Poziom II
- Budzenie zaciekawienia rówieśnikami mieszkającymi w Polsce.
- Poznanie gwary, zwyczajów mieszkańców różnych regionów Polski.
Poziom III
- Poznanie dawnych stolic Polski.
- Poznanie nazwy i położenia swojego województwa na mapie Polski.
- Poznawanie nazw państw sąsiadujących.
- Uświadomienie, iż w Polsce mogą mieszkać ludzie innej narodowości.
Sztuka, tradycje i zwyczaje narodowe
Poziom I
- Poznawanie piosenek i tańców narodowych, np. polonez.
- Obserwowanie przygotowań do oficjalnych świąt państwowych i religijnych, np. dekorowanie pomieszczeń przedszkola, wystrój ulic.
Poziom II
- Przygotowywanie teatrzyków i inscenizacji nawiązujących do obchodzonych świąt.
- Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów o zasięgu ogólnopolskim np. śmigus-dyngus.
- Poznawanie wybranych świąt państwowych i zwyczajów z nimi związanych.
Poziom III
- Spotkanie z twórcami, np. malarzami, rzeźbiarzami.
- Zwiedzanie muzeów narodowych w miastach wojewódzkich.
- Poznawanie legend, np. Lech, Czech i Ruś, O smoku wawelskim, O syrence warszawskiej.
Patriotyzm narodowy
Poziom I
- Uświadamianie, że jestem Polakiem i mieszkam w Polsce.
- Poznawanie barw narodowych i hymnu.
- Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych związanych ze świętami państwowymi.
Poziom II
- Przeżywanie nastroju odświętności w czasie świąt narodowych.
- Zainteresowanie wydarzeniami w Polsce i na świecie.
- Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek.
- Rozumienie znaczenia flagi, godła, hymnu dla tożsamości narodowej.
- Rozumienie słowa „ojczyzna”.
- Prowadzenie rozmów na tematy okolicznościowe związane z zainteresowaniami dzieci dotyczącymi aktualnych wydarzeń w kraju.
Poziom III
- Odczuwanie powagi hymnu narodowego, śpiewanie początkowej jego części.
- Poznawanie nazwy państwa – Rzeczypospolita Polska.
- Słuchanie historii swojej miejscowości.
- Budzenie przywiązania do historii Polski poprzez znajomość pomników kultury, np. Wawel, Zamek Królewski w Warszawie.
- Gromadzenie informacji o najpiękniejszych zakątkach Polski.
- Rozumienie znaczenia mowy ojczystej.
- Poznanie elementów historii Polski poprzez legendy, treści przekazów historycznych, postacie wybranych bohaterów narodowych.
- Dostrzeganie wartości dorobku polskiej nauki, np. odkryć Mikołaja Kopernika.
- Przygotowywanie występów artystycznych.
- Zbieranie przysłów.
Mieszkańcy Europy
Poziom I
- Poznawanie nazwy „Europejczyk”.
- Budzenie zainteresowania życiem rówieśników w innych krajach.
Poziom II
- Rozumienie pojęcia: jestem małym mieszkańcem Europy, jestem Europejczykiem.
- Nawiązywanie kontaktów z dziećmi z innych przedszkoli UE.
- Uświadomienie różnorodności językowej.
- Zabawy i zabawki dzieci w różnych krajach.
Poziom III
- Poznanie ciekawostek związanych z krajami UE, np. Holandia – kraj wiatraków. Dlaczego w Wielkiej Brytanii warto nosić parasol? Jak powstała Krzywa Wieża w Pizie? Dlaczego w Wenecji podróżuje się gondolą? Lawenda - zapach Francji?
- Rozumienie odrębności narodowej ludzi, wyrażającej się w języku, symbolach, zwyczajach i warunkach życia.
- Poznanie wybranych zwrotów powitalnych w niektórych językach.
Patriotyzm globalny
Poziom I
- Poznanie ludności etnicznej różnych kontynentów: Indianin, Aborygen, Lapończyk, Eskimos, Pigmej, Masaj.
- Poznawanie imion rówieśników z różnych kontynentów.
Poziom II
- Poznawanie znaczenia pojęcia „Unia Europejska”.
- Poznanie znaków i symboli UE (flagi, hymnu).
- Odnajdywanie podobieństw w życiu ludzi na różnych kontynentach (w przeszłości i współcześnie).
Poziom III
- Przyporządkowywanie do kontynentów nazw rzek, niektórych państw, miast, pustyń, np. Sahara, Kalahari, lasów, np. lasy Amazonii, parków narodowych, np. Serengeti, Yellowstone, Wielkiego Kanionu, Komodo, Galapagos znanych dzieciom z mediów, np. serwisów informacyjnych, filmów i programów przyrodniczych.
W ramach odniesienia ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:
1·kompetencje w zakresie czytania i pisania;
2·kompetencje językowe;
3·kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
4·kompetencje cyfrowe;
5·kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
6·kompetencje obywatelskie;
8·kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.